באירוע מרשים לקראת השנה החדשה ציינה הקהילה היהודית באזרבייג'ן את הגידול של תלמידי בית הספר היהודי בבאקו. השנה נרשמה הצלחה רבה ובית הספר המופעל ע"י ארגון ׳סטמאגי׳ ובסיוע משרד החינוך האזרבג׳ני ייפתח עם גידול של יותר מעשרה אחוזים, תחילת שנה"ל  תתקיים בערב ראש השנה (לפי החוק המקומי). במקביל נשלמות ההכנות לקליטת מאות מתפללים בשלושת הקהילות הגדולות ברחבי הבירה באקו, כמו כן תפילות נוספות לכבוד החג יתקיימו ברחבי המדינה ובעיירה היהודית קרסניה סלבודה.

בנאום שנשא רב הקהילה הגיאורגית ספרדית הרב זמיר איסייב המנהל את בית הספר הודה הרב לשלטונות אזרבייג'ן המסייעים לקהילה היהודית ולבית הספר במהלך כל השנה ובמיוחד לקראת פתיחת שנה"ל והיערכות לחגי תשרי. "הגידול המרשים במספר התלמידים הוא המשך ישיר לאקלים הנפלא שמייצרים השלטונות במוסדות החינוך היהודיים ובכלל כלפי היהודים".

הרב איסייב הביע את מחאת הקהילה היהודית נוכח מסע ההשמצה נגד שלטונות אזרבייג'ן על ידי הארמנים בכל הקשור לסיכסוך בין המדינות בחבל קראבך והשוואתם, לשואה.  "ישנם אירועים בהיסטוריה של האנושות, ששימוש בהם לכל מטרה חוץ משמירת זיכרון – פסול ואסור. במיוחד כשמדובר בשימוש ציני לצרכים פוליטיים. לדבריו, בדומה להאשמות שווא העולות מעת לעת נגד ישראל בעולם, הממונפות ע"י איראן בנסיונה להפעיל סנקציות נגד ישראל כך קורה היום לידידת אמת של ישראל – אזרבייג'ן".

"בשל ידידות קרובה זו אויביה 'מאשימים' שהיא 'מרעיבה אלפי ארמנים'  – אוכלוסייה במובלעת קטנה בקרבאך האזרבג'ני. לעומת זאת כאשר חבל הארץ נכבש ע"י הארמנים לפני 30 שנה. הם רצחו וגירשו משם את האוכלוסייה האזרית. בפועל המציאות היא ששלטונות אזרבייג'ן סללו כביש במיוחד לאספקת מצרכים לתושבי המובלעת והוא נחסם ע"י הבדלנים הארמנים" הוסיף הרב.

בית כנסת 'ששת הכיפות' בקרסניה סלובודה (צילום: אלי איטקין)
בית כנסת 'ששת הכיפות' בקרסניה סלובודה (צילום: אלי איטקין)

בראיון לסוכנות AFP 'האשים' ראש ממשלת ארמניה פאשיניאן את שלטונות אזרבייג'ן ביצירת 'גטו לכל דבר' במובלעת וזאת לכאורה 'הכנה לשואה החדשה'. נציג הבדלנים ורדאניאן אף אמר כי 'סבלם של הארמנים גדול מהסבל של קורבנות השואה, כי היהודים נטבחו לא על אדמתם'. “ואני עומד כאן בפני העם היהודי ושואל: "איזה זכות יש להם לדבר על השואה, כשבמרכז בירת ארמניה עומדת אנדרטה לזכר משתף פעולה נאצי גארגין נזדא ועל שמו גם נקראים רחובות רבים ברחבי המדינה?" שאל הרב.

בתוך כך הרבנים אריה רלב"ג מנהיג אגודת הרבנים בארה"ב והרב דוד רוברטס מקהילת 'עדת ישראל' בברלין הגיבו גם הם, כי הם "דוחים כל ניסיון השוואה או דמיון כל שהוא בין השואה האיומה לסכסוכים מקומיים ותהא חשיבות אשר תהא - אין מקום להזכרת השואה, מאחר וזה חילול זכר השואה. רבה של פרנקפורט ויו"ר ארגון רבני גרמניה אביחי אפל, והרבנים של פולין ומולדובה הצטרפו לגינוי ואמרו כי הם מזועזעים נוכח השימוש בשואה בסכסוך מקומי.

"יש לעקור מהשורש כל ניסיון השוואה או אפילו אזכור של איימי השואה בהקשרים של סכסוכים ויהיו אשר יהיו". גינוי נוסף לדברים נמסר ממנהיג הקהילה הקווקזית בעולם הרב יניב נפתלייב שמסר כי הוא דוחה בשאט נפש כל אזכור קדושי השואה בהקשרים של סכסוכי עמים על קרקעות או כל סכסוך אחר. "זוועות השואה אינן ניתנות להשוואה כלל וכלל. זו זילות הקורבנות". הרב קרא למנהיגות היהודית בישראל ובתפוצות "לתמוך בעם האזרי, שבמשך דורות עמד לצד הקהילה, שמר על היהודים תמך וסייע והקים תשתית חמה ומעשית לחיי רוח וחומר ליהודים ונתן, כאמור, מחסה לאלה שברחו מהפוגרומים של תחילת המאה 20 בתחום המושב ומהזוועות של הנאצים".