על רקע הדיווחים כי בסעודיה שוקלים לחתום על הסכם נורמליזציה עם ישראל, מי שצופים מהצד ללא כל השפעה, הם הפלסטינים, שגינו פעם אחר פעם את המאמצים לשים קיץ לבידוד הדיפלומטי של ישראל בעולם הערבי. לאחר שבשנת 2020, ראו הפלסטינים בהסכמי אברהם כבגידה, שלוש שנים לאחר מכן, הם משנים אסטרטגיה, כך טוענים אנליסטים פלסטינים בפני העיתון האמריקאי ה"ניו יורק טיימס".

טרם החתימה על הסכמי אברהם, הרשות הפלסטינית גינתה בחריפות את המדינות הערביות שעתידות לקיים יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל. לאחר שהפלסטינים עמדו מהצד וגינו, וראו כי אין לכך כל השפעה, השינוי בקרב ההגנה הפלסטינית מוכיח כי יש לרמאללה מה להרוויח באמצעות מעורבות במשא ומתן לנורמליזציה בין ריאד וירושלים. לטענת איברהים דלאלשה, אנליסט פוליטי פלסטיני, "ההנהגה הבינה את הטעות שלה, ולכן חשבו על הכל מחדש. אין אלטרנטיבה אחרת לפלסטינים, הסעודים מצדם מבקשים גם ויתורים משמעותיים, יותר מאלו שהוצגו ב-2020 על ידי האמירתיים".

בשנת 2020, הבטיחה איחוד האמירויות רק מחווה סמלית עבור הפלסטינים - דחייה זמנית של התכנית הישראלית לסיפוח הגדה המערבית. האנליסטים הפלסטינים מודעים לחשיבותה של סעודיה במזרח התיכון, ועל כן מסבירים כי ההנהגה הפלסטינית רוצה לזכות במשהו "משמעותי יותר" עבור הציבור.

בן סלמאן וביידן  (צילום: רויטרס)
בן סלמאן וביידן (צילום: רויטרס)

מאז חודש אפריל, על מנת שייתמכו בהסכם הנורמליזציה, הגישו הפלסטינים מספר דרישות לאמריקאים ולסעודים. במקביל, אבו מאזן ביקר בג'דה, ובחודש שעבר מינתה ריאד לראשונה שגריר ברשות הפלסטינית. באופן פומבי, הדרישות של אבו מאזן היו נרחבות למדי, כשהצהיר כי על ישראל לחזור לגבולות 67'. עם זאת, מג'די חלדי, אנליסט פוליטי-פלסטיני, טען כי "יש רק דרישה אחת אמיתית על השולחן - יוזמת השלום הערבית". לדבריו, באופן פחות פומבי, דחפו הפלסטינים לוויתורים צנועים יותר מצד ישראל. הדרישות הללו כללו בין היתר את השבת התמיכה הכלכלית של ריאד ברמאללה, הקמת משרד אש"ף בוושינגטון, והעברת קרקע נוספת בגדה המערבית לשליטה מנהלית של הרשות הפלסטינית. מצד שני, מסבירים האנליסטים, אם ההנהגה הפלסטינית תעלה דרישות "קטנות יותר", הביקורת ברחוב הפלסטיני תתגבר.

כזכור, שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן שוחח לאחרונה עם אבו מאזן, זאת לקראת המשלחת הפלסטינית שצפויה לצאת בקרוב לסעודיה. יציאתה של המשלחת מגיעה על רקע המגעים לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה. במהלך השיחה שקיים אבו מאזן עם בכיר הממשל האמריקאי, הוא הציב מספר בקשות בסוגיה הפלסטינית. הפסקת כל הסנקציות המוטלות על הפלסטינים, לדבריו, חברות רשמית באו"ם, תמיכה כלכלית ברשות הפלסטינית, הקמת משרד אש"ף בוושינגטון, בניית "יחסים תקינים" עם הממשל האמריקאי, הקמת קונסוליה אמריקאית בירושלים, הן חלק מהדרישות שהציג אבו מאזן בפני בלינקן. 

קודם לכן, התייחס גורם מדיני בכיר לאפשרות של הגעה לנורמליזציה עם הסעודים: "את הסכמי אברהם ניהלנו במשך שלוש שנים, ואף אחד לא ידע מהנעשה, בסביבת רה"מ ידעו 3-4 אנשים וזה לא זלג החוצה. עם סעודיה זה דבר אחר, המשך ישיר של הסכמי אברהם, שינוי משמעותי. יש מאמץ משותף של שלוש מדינות. ביטחון ישראל לא יוקרב כאן – זה מה שאפשר לומר בביטחון מלא". עוד ביקש להדגיש: "חוזה הגנה עם ארה"ב, זה מה שמעניין אותם. גם הנושא הפלסטיני שהסעודים מעלים - גם במקרה הזה, ביטחון ישראל לא ייפגע".