הסוף של 'כוח וגנר'? העיתון האמריקאי ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח היום (שלישי) כי חברות צבאיות פרטיות הפועלות ברוסיה החלו לקלוט לאחרונה לשורותיהן את שכירי החרב של 'כוח וגנר', מיד לאחר מותו של המייסד, יבגני פריגוז'ין. על פי הדיווח, חברות אלו, הנאמנות לקרמלין ולנשיא פוטין, פועלות באוקראינה ובמספר מדינות באפריקה על מנת למקסם את תהליך הגיוס. אחת החברות העיקריות היא - 'Redut' שנוסדה על ידי קציני מודיעין רוסים, והיא ממומנת על ידי אוליגרכים המקורבים לקרמלין.

גורמים המעורים בפרטים ציינו בפני העיתון האמריקאי, כי שכירי החרב של 'Redut', כבר החלה באופן פעיל לגייס את שכירי החרב של 'כוח וגנר' שלחמו באוקראינה, וכי החברה פועלת במזרח התיכון מאז הקמתה ב-2008. בחודש פברואר האחרון החליט ממשל ביידן להטיל על החברה סנקציות חמורות בשל הקשרים שהיא מקיימת עם המודיעין הצבאי הרוסי.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

ראש כוח וגנר יבגני פריגוז'ין טוען כי הושגה שליטה מלאה בבאחמוט  (צילום: רויטרס)
ראש כוח וגנר יבגני פריגוז'ין טוען כי הושגה שליטה מלאה בבאחמוט (צילום: רויטרס)

החברה הפרטית ממומנת על ידי גנאדי טימצ'נקו, איש עסקים רוסי ופיני, המשמש כבעלים של תאגיד ההשקעות הפרטי 'וולגה גרופ', ובעל קשרים הדוקים עם הנשיא פוטין. על פי גורמים המעורים בפרטים, שכירי החרב של החברה פרוסים ברחבי סוריה ונלחמים באמצעות אמצעי לחימה המסופקים באופן ישיר מהצבא הרוסי. על פי הטענות, 'Redut' פועלת ככלי גיוס של משרד הביטחון של הפדרציה הרוסית, על מנת למשוך אליו את שכירי החרב של 'כוח וגנר', שנמנעים מלחתום על חוזה ישיר עם משרד ההגנה, בעקבות העוינות בין הצדדים לאורך המלחמה באוקראינה.

כזכור, בחודש יולי האחרון, מיד לאחר המרד הצבאי, הודיע משרד ההגנה במוסקבה כי הוא השתלט על מאות טנקים, משגרי רקטות וארטילריה שהיו שייכים ל'כוח וגנר'. בהודעה הרשמית שיצאה ממוסקבה נאמר בנוסף כי יחידות צבאיות השתלטו גם על עמדות ובסיסים של קבוצת שכירי החרב במזרח אוקראינה. גורם רשמי במשרד ההגנה בקייב טען בפני כלי תקשורת מקומיים, כי רבים משכירי החרב שלחמו, נקרעו בשאלה אם להצטרף לבסוף למשרד ההגנה הרוסי.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Sergei Bobylyov/TASS Host Photo Agency via REUTERS)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Sergei Bobylyov/TASS Host Photo Agency via REUTERS)

בתוך כך, על פי העדויות, ישנה לפחות חברה צבאית פרטית נוספת, המקיימת קשרים עם משרד ההגנה והקרמלין ופועלת לגייס לשורותיה את לוחמי 'כוח וגנר', כך לפי גורמי ביטחון אפריקאים ומערביים. חברות אלו פועלות בגלוי גם ברשתות החברתיות, כמו למשל במקבילה הרוסית לפייסבוק - VKontakte, שם הן מפרסות בגלוי הודעות גיוס שונות: "אם אתה באמת מעוניין בעבודה אמיתית באפריקה, אז Redut היא הבחירה בשבילך".

בינתיים, יועץ ביטחוני המקורב לארמון הנשיאות ברפובליקה המרכז-אפריקאית, מסר לעיתן האמריקאי, כי רוסיה אמורה לשלוח בזמן הקרוב חברה פרטית שתחליף את 'כוח וגנר', גורמי ביטחון באירופה הדגישו כי לוחמי החברה הופיעו כבר בבירה בבאנגוי, על מנת לפקח על המעבר של לוחמי 'כוח וגנ' לחברות הפרטיות האחרות.