מעל ל-2,000 בני אדם נהרגו ברעידת האדמה הקשה שפקדה בלילה שבין שישי לשבת את הרי האטלס שבמרוקו. כמו כן, נפצעו לפחות 2,100 בני אדם, מתוכם 1,404 באורח קשה.

מעל 1,000 הרוגים ברעש האדמה; הישראלים מנסים להתאושש מהאסון העצום
משלחת חילוץ צפויה לצאת מהארץ, נתניהו: "מחזק את ידידנו ממרוקו"

שר החוץ אלי כהן מסר כי אנשי משרדו איתרו במהלך הלילה את אחרוני מנותקי הקשר הישראלים באזור מרקש שבמרוקו. עוד מסר כי "במהלך היום תצא משלחת תגבור לשגרירות במרוקו, על מנת לסייע לישראלים השוהים שם להקדים את חזרתם לארץ. בנוסף, אנו ערוכים לשליחת משלחת חילוץ וסיוע הומניטרי לאזור האסון".

קרוליין הולט, מהפדרציה הבינלאומית של הצלב האדום והסהר האדום, אמרה כי יהיה צורך במאמץ סיוע מאסיבי בעקבות המאמצים לחיפוש ולהציל ניצולים. "המאמצים יהיו מסובכים אבל אלו עוד השעות הראשונות. זה קרה בלילה כשאנשים אולי ישנו במיטה אז רק הבוקר התחלנו לראות את השפעת רעידת האדמה מתפתחת", היא מסרה אמרה לאל-ג'זירה. "שלושת הימים הקרובים הם קריטיים. מאמצי חיפוש והצלה מצילי חיים מתקיימים ובמקביל מוודאים שדואגים לאלו שכן שרדו".

מבנים קרסו וקירות נסדקו במבנים הסטוריים בעיר העתיקה במרקש, שהוכרזה על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית. "רואים בחלק מהסימטאות סדקים ושברי קירות שקרסו", סיפר חיים – "יש בהלה ואנשים עברו לרחוב. היתה הפסקת חשמל ואנשים רצו בחושך ונמלטו מהבתים, היה מפחיד ליעד הכיכר המרכזית של העיר העתיקה – ג'אמע אל פאנה,  קרסו קירות ממסגד שהיה בשיפוצים". על פי דיווחים, גם מסגד כותונייה, הנחשב לאחד מסמלי מרקש ואשר נבנה במאה ה-12 לספירה נפגע, אבל הצריח שלו שגובהו 68 מטרים שרד והוא תועד אפוף באבק. 

יוסי אזולאי, מדריך תיירים שעבר להתגורר במרגש לפני כשנה סיפר עוד: "אנחנו ישנים באוטו, כל העיר ברחובות. אנחנו עוד לא יודעי מה יהיה הלאה. התיירים מעורבבים עם התושבים שבימים חמים כאלה רבים מהם ישנים ברחובות, כי אין להם מיזוג בבתים".

נזקי רעידת האדמה במרוקו (צילום: Jana Meerman/Handout via REUTERS)
נזקי רעידת האדמה במרוקו (צילום: Jana Meerman/Handout via REUTERS)

לדבריו, רעש האדמה היה בעוצמה חזקה. "הרגשתי שהכל כאילו מתפרק. הכל זז, המשקופים, הדלתות של הארונות. אני לאחרונה מתנייד בכיסא גלגלים והמעלית לא פעלה כמובן, אז נתתי לאישה ולילדים הוראה לרדת ואני נשארתי תקוע למעלה בקומה הרביעית. שכנים טובים סרקו את הבניין כדי לראות אם יש מישהו, הביאו בריון גדול כזה והוא הוריד אותי מלמעלה".

אילן, שבעת רעידת האדמה היה עם אשתו במופע במועדון במרגש, סיפר: "אנשים החלו לנוס בפאניקה לכל עבר וניסינו להסביר שילכו לשטח פתוח. לקח כמה רגעים לעכל. אשתי הגיעה לשם עם נקע בקרסול שטיפלתי בו. אנחנו רוצים לצאת מפה ומחכים לחילוץ, רק לחזור הביתה".

מנכ"לית עמותת "איילים" נחמי גייגיס סיפר שכמידי שנה יצאה גם הפעם משלחת של העמותה למרגש. "הגענו למרקש ביום רביעי ורעידת האדמה תפסה אותנו בסיומה של ארוחת שישי. זה היה מאוד מורגש וחזק. הכנים שגרים סמוך לבית הכנסת נכנסו לשם. ניסינו לעזור כמה שאפשר ובעיקר להרגיע את הילדים והאנשים. לאחר שהמצב נרגע התחלנו לנוע לאזור החלק הפתוח של מרקש והתרכזנו שם. אחרי כמה שעות התחלנו לנוע לבית מלון בעיר, שבאופן מרגש פתח את שעריו ואפשר לנו ולעוד רבים אחרים לישון עם עם מזרונים ושיכות שהם סיפקו לנו. אנחנו עדיין לא יכולים לחזור לבתי ההארחה וממתינים להנחיות".

אחת מחברות הקבוצה סיפרה בהתרגשות: "היה מפחיד ומלחיץ לנוע בתוך סמטאות העיר העתיקה ולדלג מעל שברי מבנים שקרסו ובין אופנועים שנסעו במהירות כדי לצאת החוצה. החשש הגדול היה שתהיה עוד רעידת אדמה ועוד חלקי מבנים יקרסו". גם איציק, שהצליח להיחלץ בכוחות עצמו ממרקש סיפר: "עליתי על רכב והגעתי לקזבלנקה. היו כאלו שהשאירו את הדברים שלהם במקומות שנפגעו ונמלטו. העיקר שיצאתי ממרקש ואני כבר מחפש דרך לעלות על טיסה ולחזור לארץ".

מאות ישראלים ממתינים כעת לחילוץ ובחברות ביטוח נסיעות לחו"ל, במקביל למשרד החוץ, נערכו אתמול למתן סיוע חירום וחילוץ. קבוצת הראל ביטוח ופיננסים הודיעה כי התקבלו למעלה מ-70 פניות של מבוטחים השוהים באזור מרקש, אבל לא ידוע על נפגעים. חברות פרטנר ופלאפון, הודיעו בעקבות רעש האדמה החזק על מתן הטבות ללקוחות השוהים במרוקו. פרטנר הודיעה על הענקת הטבה הכוללת שני ג'יגה גלישה בחו"ל, 50 דקות שיחות נכנסות או יוצאות ו-20 הודעות. גם חברת פלאפון הודיעה על הענקת הטבות הכוללות גלישה, שיחות והודעות ללקוחות החברה השוהים במרוקו.

נזקי רעידת האדמה במרוקו (צילום:  REUTERS/Abdelhak Balhaki)
נזקי רעידת האדמה במרוקו (צילום: REUTERS/Abdelhak Balhaki)

בתוך כך, פספורטכארד הוציאה מטוס מישראל להחזרת מבוטחיה ממרוקו. למטוס שימריא מחר בבוקר למרוקו, יצטרף צוות חילוץ ומשלחת רפואית של פספורטכארד ומגנוס איתור וחילוץ בראשות אלון מעברי, סמנכ"ל ומנהל משלחת החילוץ בפספורטכארד. לפי החברה, היום הועברו מבוטחי פספורטכארד ממוקד הרעש במרקש לקזבלנקה, שם כבר אורגנו להם פתרונות לינה בבית מלון בעיר. המטוס הייעודי ישהה זמן קצר בשדה התעופה בקזבלנקה, ויחזור לישראל עם המבוטחים שהיו באזור האסון.

רונית סגל, מנכ״לית פספורטכארד: ״מרגע קבלת הידיעה על רעש האדמה החזק במרוקו נערכנו בכוחות מתוגברים לתת מענה מיידי למבוטחים שלנו במקום. במקביל להגשת סיוע מהירה, דאגנו להסעות ממרקש לקזבלנקה, למקומות לינה עבורם בקזבלנקה, ולהחכרת מטוס שיחזיר אותם לישראל בשלום״.

מבנים רבים קרסו, כאמור, כתוצאה מהרעידה, והרשויות מדווחות על מספר מוקדים שקיים קושי רב להגיע אליהם. הרעידה אירעה כ-70 קילומטר מהעיר מרקש, שם קרסו מספר מבנים בעיר העתיקה. 

"השכנים שלנו נמצאים מתחת להריסות, ואנשים עובדים קשה כדי לחלץ אותם", סיפר מונטסיר איטרי, תושב אחד הכפרים שנפגעו באסון, שרוב המבנים בו קרסו. אזרח אחר שחי באזור שאותו פקדה רעידת האדמה, סיפר: "האדמה רעדה במשך כ-20 שניות. דלתות נפתחו ונסגרו מעצמן כשמיהרתי למטה מהקומה השנייה".

מסגד קוטוביה המפורסם במרקש, שנבנה במאה ה-12, ניזוק גם הוא, אך ההיקף לא היה ברור מיד, כך לפי גורמים רשמיים. הצריח שלו באורך 69 מטר (226 רגל) ידוע כ"גג מרקש". כמו כן, תיעודים ממרוקו הראו כי נגרם נזק לחלקים מהחומות האדומות המפורסמות המקיפות את העיר העתיקה.

רגעי הדרמה במרוקו

במרקש, דווח כי לאחר הרעידה נצפו סדקים על חומות העיר העתיקה מימי הביניים. תושבי המקום נותרו מפוחדים, ונרתעים לחזור לבתיהם מחשש לרעידות נוספות שיבואו בהמשך. "אני עדיין ברחוב עם הילדים שלי ואנחנו מפחדים", שיתף תושב המקום. אישה אחרת, שסדקים נצפו על ביתה בעיר, הוסיפה: "למזלי לא הלכתי לישון לפני שהרעידה התרחשה".

מדובר באחת מרעידות האדמה החזקות שפקדו את מרוקו במהלך עשרות השנים האחרונות. בשנת 2004, נהרגו כ-630 בני אדם ברעידת אדמה במחוז אל חוסימה שבצפון המדינה. בשנת 1960, התרחשה רעידה קטלנית אחרת, שגבתה את חייהם של מעל ל-10,000 קורבנות. 

"אנחנו ישנים באוטו, כל העיר ברחובות. אנחנו עוד לא יודעים מה יהיה הלאה, דבר כזה לא חוויתי בחיים. התיירים מעורבבים עם התושבים שבימים חמים כאלה הרבה מהם באמת ישנים ברחובות כי אין להם מיזוג", סיפר לוואלה! יוסי כהן בן ה-65, מדריך תיירים ישראלים שעבר להתגורר במרקש לפני כשנה. 

עוד הוסיף: "הכל זז, המשקופים, הדלתות של הארונות. אני לאחרונה מתנייד בכיסא גלגלים והמעלית לא פעלה כמובן, אז נתתי לאשה ולילדים הוראה לרדת ואני נשארתי תקוע למעלה בקומה רביעית. השכנים הטובים שסרקו את הבניין לראות אם יש מישהו הביאו בריון גדול כזה והוא הוריד אותי מלמעלה".