חמשת חברי המשלחת הישראלית תפסו אתמול (שני) את מקומותיהם באולם המליאה של כינוס מועצת המורשת העולמית של אונסק"ו במלון פייסליה, השוכן במגדל המלוכה הענק והמפורסם של ריאד. 

הנגבי: "החלו מגעים עם הפלסטינים על הסכם נורמליזציה עם סעודיה"
"הגעת הישראלים לריאד היא סימן לבאות״: דיווח מיוחד מסעודיה

רבים מהנציגים ניגשו לשוחח איתם. עם אחרים נקבעו פגישות בחדרי המפגש הבילטרליים הצמודים לאולם. עם זאת, מטעמי דיסקרטיות, משרד החוץ הורה להם שלא להיחשף יתר על המידה, לא להתראיין ולהימנע מהצהרות לתקשורת. 

הראשונה ששברה את כללי הדיסקרטיות הייתה דווקא מנכ"לית אונסק"ו אודרה אזולאי, שהודתה בנאום הפתיחה בראש ובראשונה למשלחת הישראלית על השתתפותה, לצד המשלחת הפלסטינית והירדנית, כדי לאפשר קונצנזוס בלי דעות קדומות. 

ריאד, סעודיה (צילום: רויטרס)
ריאד, סעודיה (צילום: רויטרס)

ואכן, הנציג הפלסטיני הקדיש את דבריו לסידור רמת מיזוג האוויר באולם ולבעיות ווייפי וכלל לא נגע בפוליטיקה. בצד הישראלי הגיבו בסיפוק. זכות ההתקפה על ישראל נשמרה לנציג קטאר, שטען כי אי אפשר שלא להתייחס בהחלטות לדיכוי הפלסטינים על ידי ישראל. 

הקונצנזוס שעליו דיברה אזולאי לא נשמר לגבי ההכרה הצפויה באתר תל יריחו כמורשת תרבות פלסטינית. ישראל ניסתה לשכנע נציגים להצביע נגד, אולם המשלחת עצמה כבר לא תהיה כאן בשבוע הבא, כשהנושא יידון בראש השנה. 

אזולאי הדגישה גם את החשיבות שברישום אתר מחנה אושוויץ־בירקנאו ברשימת המורשת העולמית, כאתר שמייצג טוב יותר מכל דבר אחר את השואה, מול אלה שמנסים להכחיש, למזער או לעוות את זכרה. 

אשר לחשיבותה הסמלית של נוכחות המשלחת הישראלית, פקידים סעודים רשמיים מסרבים להתייחס, רשמית לפחות, לסמליות זו. כמו למשל נשיא מועצת המורשת העולמית עבדוללה אל־תוחיאס, שלו הצגתי שאלה בנושא. 

אולם בכירים סעודים רואים בשיחות לא רשמיות התפתחות חיובית. אנשי העסקים ופעילי שימור המורשת וקידום התרבות אינם מהססים להביע בגלוי את תמיכתם ושמחתם על ההתקדמות ועל רצונם בקשרים ענפים עם ישראל ועם הישראלים. אלא שהדרך, כך נראה, עודנה ארוכה.

על הפרק גם מועמדות האי ג'רבה בתוניסיה. אולם בכתב המועמדות, שהגיע לידי נציג מרכז ויזנטל שמעון סמואלס, כלל לא נכלל הנושא היהודי ותרומתו המרכזית לתרבות של ג'רבה. בלגיה מהססת לגבי מועמדות כפר שבו רצחו הנאצים יהודים, מועמדות שהוגשה על ידי צרפת. אזרבייג'ן עומדת להגיש מועמדות של כפר שרוב תושביו לאורך הדורות היו יהודים.

סעודיה מבקשת להשקיע עכשיו סכומי עתק בתרבות, במורשת וביצירה, כפי שציינה אזולאי בטקס הפתיחה המרהיב בגני ארמון אל מוראבה. שר התרבות הסעודי הנסיך בנדר בן פרחאן הדגיש מצדו שסעודיה רוצה לקדם את כל התרבויות - בלי יוצא מהכלל. זאת לאחר שרק לפני כמה שנים לא היה כאן כלל שר תרבות במשרה מלאה.

הכינוס ידון במצבם של 260 אתרי מורשת עולמית וב־55 שנמצאים בסכנה מיידית, בין השאר בגלל מלחמות כמו בין רוסיה לאוקראינה. הנציג הרוסי האשים את הצבא האוקראיני ב"חוסר אחריות, המאיים על אתרי תרבות".