הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הודיעה היום (שבת) כי איראן החליטה לסלק כשליש מפקחי הגרעין שהוקצו למדינה. בתגובה, מזכ"ל הסוכנות, רפאל גרוסי, הוציא הודעת גינוי וכינה את המהלך "בלתי פרופורציונלי וחסר תקדים המפריע ליכולת לפקח על פעילותה הגרעינית של טהרן".

עוד נמסר בהצהרה הרשמית של סבא"א, כי הפקחים שסילקה הרפובליקה האסלאמית הם המנוסים ביותר בתחום טכנולוגיית העשרת האורניום, וביצעו עבודת אימות חיונית במתקני ההעשרה באיראן שנמצאים תחת פיקוח של הסוכנות. לדבריו של גרוסי, "הצעד של איראן משפיע באופן ישיר על היכולת של הסוכנות לבצע ביעילות את הבדיקות שלה באיראן, למרות שצעד זה מאושר על ידי האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני (NPT)".

מזכ''ל סבא''א רפאל גרוסי ושר החוץ האיראני (בגבו למצלמה) (צילום: AFP via Getty Images)
מזכ''ל סבא''א רפאל גרוסי ושר החוץ האיראני (בגבו למצלמה) (צילום: AFP via Getty Images)

"אני מגנה בחריפות את הצעד החד-צדדי וחסר התקדים הזה, המשפיע על התכנון וההתנהלות של הסוכנות, וסותר בגלוי את שיתוף הפעולה שצריך להתקיים בין הסוכנות לאיראן. מדובר בהחלטה מצערת מאוד מצד איראן, וצעד נוסף בכיוון השגוי, ומהווה מכה מיותרת ליחסים המתוחים ממילא בין סבא"א לטהרן, ביישום הסכם ה-NPT. ללא שיתוף פעולה יעיל, האמון ימשיך להיות חמקמק, והסוכנות לא תהיה יכולה לממש את המנדט שניתן לה, ולספק הבטחות אמינות שהפעילות הגרעינית של איראן מיועדת למטרות שלום בלבד", הוסיף. גרוסי גם קרא בסיום לממשלת איראן "לשקול מחדש את החלטה ולחזור למסלול של שיתוף הפעולה עם הסוכנות".

בחודש יוני האחרון פורסם דוח חדש של הסוכנות על איראן, ובו נכתב כי לסוכנו אין עוד שאלות על חלקיקי אורניום שנמצאו מועשרים לרמה של 83.7% במתקן התת-קרקעי בפורדו, וכי סיימה את החקירה שלה על המתקן שנחשף בעבר על ידי ישראל. 

על פי הדוח, איראן הגדילה ב־25% את רמת האורניום המועשר לרמה של 60% והיא ממשיכה להפר את ההגבלות שהוטלו על פעילותה הגרעינית במסגרת הסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015, ואשר ארה"ב תחת ממשל טראמפ נסוגה ממנו. בדוח נכתב כי מלאי האורניום המועשר של איראן מוערך בכ־114.1 ק"ג לרמות שונות של עד 60%. כמות של 42 ק"ג אורניום מועשר ברמה של 60% מספיק עבור פצצה גרעינית אם ממשיכים להעשיר אותו למטרה צבאית.