מכתב שנחשף השבוע מ-14 בדצמבר 1942 הוכיח, כי הוותיקן והאפיפיור פיוס ה-12 ידעו על התרחשותה של השואה ועל מחנות ההשמדה שהורגים יהודים ופולנים. מקור הידיעה נמצא בנאום שנשא האפיפיור פיוס ב-24 בדצמבר 1942.

אלו המדינות החזקות בעולם ב-2023: לאיזה מקום הגיעה ישראל?
"צעד חסר תקדים": איראן סילקה כשליש מפקחי סבא"א על מתקני הגרעין

פיוס הצהיר בנאומו, "מאות אלפי אנשים, אשר, ללא כל אשמתם, לפעמים רק מסיבות של לאום או שושלת, מיועדים למוות או להידרדרות מתקדמת". עם זאת, האפיפיור לא הזכיר ישירות את היהודים, או הנאצים.

המכתב המדובר נשלח מכומר גרמני למזכירו של פיוס. המכתב הדגיש את פשעי המלחמה שבוצעו במחנה הריכוז הפולני בלז'ץ, במיוחד במשרפות. על פי אנדרטת בלז'ץ שנפתחה ב-2004, בסך הכל נספו במחנה 500 אלף יהודים.

אתר האנדרטה מדווח כי עד 3,500 יהודים מרבא רוסקה כבר נשלחו לבלז'ץ מוקדם יותר בשנת 1942 וכי בין ה-7 ל-11 בדצמבר חוסל הגטו היהודי בעיר. "כ-3,000-5,000 בני אדם נורו במקום ו-2,000-5,000 אנשים נלקחו לבלז'ץ", נכתב באתר.

התיעוד מארכיון הוותיקן, שפורסם בסוף השבוע ביומון האיטלקי Corriere della Sera, עשוי לעורר אפילו יותר את הוויכוח על מורשתו של פיוס. ההיסטוריונים חלוקים זה מכבר לגבי מורשתו של פיוס, כאשר התומכים התעקשו שהוא השתמש בדיפלומטיה שקטה כדי להציל חיי יהודים בעוד המבקרים אומרים שהוא שתק בזמן השואה.

התיעוד מארכיון הותיקן שנחשף בסוף השבוע בתקשורת האיטלקית הוא עוד נדבך שמאשר את מה שכבר שנים ארוכות ידוע לחוקרי השואה ומכתים את הכנסיה הקתולית. שתיקתה המוסרית בעת מוראות השואה וזאת למרות הטענות מתד הותיקן לאורך השנים כי הכנסייה בראשות האפיפיור פיוס ה-12 העדיפו לפעול למען יהודים בדרכים דיפלומטיות וגם בפעולות הצלה ישירות בסתר.

רק לפני שבועיים הציג הותיקן רשימה של למעלה מ-4000 יהודים שהוסתרו במוסדות קתוליים מפני הנאצים, רובם זוהו בשמותיהם. מדובר בפרסום של ממצאי מחקר שנעשה בשיתוף יד ושם אך לא הזכיר במאום את שמו או מעורבותו של האפיפיור פיוס השנוי במחלוקת.

רק בתחילת העשור הנוכחי נפתחו לעיון החוקרים מסמכי ארכיון של הותיקן מתקופת מלחמת העולם השנייה וחוקרים שעיינו בחלקם מוצאים לא מעט סימוכין לעובדה שהאפיפיור פיוס ויועציו הקרובים נמנעו במכוון מביקורת פומבית וערכית על מעשי הנאצים כלפי יהודי אירופה בכלל ואיטליה בפרט.

את פתיחת הארכיונים לעיון החוקרים יזם האפיפיור הנוכחי פרנציסקוס ב-2019, כשאמר "הכנסייה אינה מפחדת מההיסטוריה, גם מהתקופות העצובות והאפלות ביותר, ואני בטוח שהמחקר ישפוך אור על רגעים ראויים לשבח לצד רגעים קשים והחלטות מייסרות". וכך, ארבע שנים וחצי אחרי בתוך שבועיים מתגלים שני תיעודים שונים – האחד מעיד על פעולת הצלה נסתרת של מוסדות קתוליים לטובת יהודים נרדפים והשני על השתיקה הרועמת של האפיפיור מול זוועות השואה שהיו ידועות לו במידה רבה.

ביד ושם נזהרים בכבודה של הכנסייה הקתולית לאורך השנים ומתמקדים במחקרים כמו זה שפורסם בשבוע שעבר בהתאם להצהרת המוסד עם פתיחת ארכיוני הותיקן כי יד ושם במחקר אובייקטיבי ופתוח בסוגיות הקשורות להתנהלות הכנסייה הקתולית בתקופת השואה. הפרסום בסוף השבוע של המכתב המדובר מחזק את אלה מבין חוקרי השואה שכינו את פיוס "האפיפיור של היטלר" שהתעלם אפילו מגירוש יהודי רומא.