במלאת שנה למותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני שהצית מחאות ענק הידועות גם בתור 'מחאות החיג'אב' נגד המשטר האסלאמי ברחבי איראן, הפגנות נרשמו שוב אמש בערים רבות במדינה, ובהן גם הבירה טהראן. רבים מהמפגינים קראו קריאות שהפכו לפופולריות של "נשים, חיים, חופש". מפגינים נוספים קראו קריאות מוות לעלי ח'אמנאי, המנהיג העליון במדינה. 

האיראנים יחזרו לרחובות? דיווח: נעצר אביה של מהסא אמיני

בתגובה, פרסו הרשויות כוחות משטרה רבים בערים השונות כחלק ממפגן כוח, ושוטרים נראו רודפים אחרי מפגינים במחוז להיג׳אן שבצפון המדינה.

הפגנות התקיימו גם בערים מרכזיות ברחבי העולם, כך בלונדון מאות התאספו לציון יום השנה למותה של אמיני. "הקרב שלנו לא ייפסק עד שלא יהיה חופש לאיראן ועד המהפכה, עד שנפיל את שלטון האייתוללות", מסרו המפגינים לרשת CNN האמריקאית. 

כזכור, אתמול דיווחה סוכנות הידיעות "רויטרס" כי אביה של מהסא אמיני נעצר על ידי כוחות הביטחון המקומיים. על פי הדיווח, האב, אמג'ד אמיני, נעצר בביתו בעיר סאקז, שממערב לבירה טהרן, והוזהר שלא לקחת חלק בציון יום השנה למותה. 

אמיני הוכתה למוות על ידי "משטרת המוסר" באיראן בעקבות עטייה מרושלת של חיג'אב בספטמבר 2022. במחאות הענק שפרצו באותו החוגש ברחבי איראן, נהרגו למעלה מ-500 בני אדם, בהם 71 קטינים, מאות נפצעו ואלפים אחרים נעצרו ונכלאו. על פי ארגוני זכויות האדם, עיתונאים, עורכי דין, סטודנטים, אנשי ציבור ובני מיעוטים הואשמו בקשרים עם פעילי המחאה ופוטרו ממקומות העבודה שלהם, כמו גם קרובי משפחה של מפגינים שנהרגו בזמן המחאות.