מלחמת אוקראינה-רוסיה נמשכת במלואה עוזה, כשהיום (שני) טוענים בכירים בצבא אוקראינה כי הצליחו לפרוץ את קו ההגנה הראשון של רוסיה בדרום המדינה. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

אוקראינה החלה את מתקפת הנגד הגדולה שלה בתחילת יוני כדי לדחוק את הכוחות הרוסיים אחרונה. האוקראינים תקפו בשלוש נקודות לאורך קו החזית המתפרס לאורך של כ-965 ק"מ. האזור מדרום-מזרח לעיר זפוריז'יה הוא ללא ספק החשוב ביותר מבחינה אסטרטגית, "מסדרון" בכיוון זה לעבר ים אזוב לעבר עלולה לנתק את קווי האספקה ​​של רוסיה המחברים את העיר רוסטוב-על-דון לחצי האי קרים. עם זאת, לא הייתה התקדמות רבה בחזית זו, למעט האזור שמסביב לכפרים רובוטיין וורבוב שבאזור זפוריז'יה.

אם אוקראינה תוכל לנתק את נתיב האספקה ​​העיקרי הזה, אז רוסיה תמצא במצב כמעט בלתי אפשרי לשמור על הכוחות המוצבים ב חצי האי קרים. למרות מכשולים משמעותיים, יש סרטונים המאושרות כי החיילים אוקראינים הצליחו לפרוץ את ביצורי ההגנה של רוסיה לאורך החזית הדרומית. חרף זאת, זו איננה הוכחה שאוקראינה הצליחה להשתלט על האזור וככל הנראה מדובר בכוח רגלי מצומצם. 

רוסטוב על הדון (צילום: REUTERS/Sergey Pivovarov)
רוסטוב על הדון (צילום: REUTERS/Sergey Pivovarov)

מוסקבה חזתה ככל הנראה מתקפת הנגד ופעלה במשך חודשים בבניית ביצורי ההגנה. שורות של מכשולים משתלבים, תעלות, בונקרים ושדות מוקשים, כל אחד מכוסה בארטילריה.

שדות המוקשים עצומים האטו את ההתקדמות האוקראינית. הניסיון הראשון של אוקראינה להסתער דרכם ביוני הסתיים במהירות בכישלון. מאז נאלצה קייב לפנות את המוקשים הללו ידנית, לעתים קרובות באישון ליל ולעתים תחת אש. הטנקים וכלי הרכב המשוריינים של אוקראינה פגיעים למוקשים. 

"הבעיה שיש לאוקראינים כעת", אומרת ד"ר מרינה מירון מהמחלקה ללימודי מלחמה בלונדון, "היא להשיג פתח גדול מספיק כדי להכניס עוד חיילים". בינתיים רוסיה מתקדמת בתגבורת וחזית הקרב הזו דינמית. "הכוחות האוקראינים ממשיכים להתמודד עם ההתנגדות של כוחות רוסים בשדה הקרב", אומרת קתרינה סטפננקו, אנליסטית רוסיה בצוות החשיבה הלונדוני RUSI.

"לצד ירי ארטילרי, תקיפות מל"טים ומבני הגנה רוסיים - הכוחות הרוסים משתמשים פעמים רבות גם באמצעי לוחמה אלקטרונית שמטרתם לעכב את האותות האוקראיניים ואת השימוש במזל"טים". לדבריה, הכוחות הרוסים מותשים ואולי מדוכאים לאחר שספגו שלושה חודשים של התקפות אינטנסיביות, כולל תקיפות ארוכות טווח המכוונות לקווי האספקה ​​שלהם.
 
אם אוקראינה תצליח לפרוץ את ההגנות הרוסיות הנותרות ולהגיע עד לעיר טוקמק, המשמעות שנתיבי אספקת הרכבת והכבישים של רוסיה לקרים יהיו בטווח הארטילריה שלה. אבל עבור קייב, השעון מתקתק. העונה הגשומה תגיע תוך שבועות ותהפוך את הכבישים לבוץ ותעכב התקדמות נוספת.

מעבר לכך טמונה חוסר הוודאות של הבחירות לנשיאות ארה"ב, שבהן ניצחון רפובליקני עלול להביא לקיצוץ דרמטי של התמיכה הצבאית האמריקאית באוקראינה. הנשיא פוטין יודע שהוא צריך להחזיק עד אז, מנגד האוקראינים יודעים שהם חייבים לגרום להתקפה הנגדית הזו להצליח.