אזרבייג'ן יצאה היום (שלישי) למבצע בנגורנו-קרבאך - ישות מדינית, עצמאית דה פקטו, שהכריזה באופן חד-צדדי על התנתקותה מאזרבייג'ן ועל עצמאותה כ"רפובליקה של נגורנו-קרבאך".

משרד ההגנה של אזרבייג'ן אמר כי צבא המדינה החל בפעולות "אנטי טרור" באזור נגורנו קרבאך, הנמצא תחת שליטה ארמנית. המתיחות גבוהה כבר חודשים סביב האזור. 11 שוטרים ואזרחי אזרבייג'ן דווחו שנהרגו בפיצוץ מוקשים ובאירוע נוסף.

גורמי הגנה בנגורנו קרבאך אמרו, כי צבא אזרבייג'ן "הפר את הפסקת האש לאורך קו המגע עם תקיפות טילים ארטילריות". נציגים אחרים של קרבאך דיברו על "מתקפה צבאית בקנה מידה גדול". שתי השכנות, אזרבייג'ן וארמניה, יצאו למלחמה פעמיים על נגורנו קרבאך, תחילה בתחילת שנות ה-90 לאחר נפילת ברית המועצות ושוב בשנת 2020.

מאז דצמבר, אזרבייג'ן הטילה סגר של הנתיב היחיד לתוך האזור המכונה "מסדרון לאצ'ין". משרד ההגנה בבאקו האשים את הכוחות הארמנים ב"הפגזה שיטתית" על עמדות הצבא שלו ואמר, כי הוא הגיב בפתיחת "פעילויות מקומיות, אנטי-טרוריסטיות" כדי לפרק את הנשק ולהבטיח את נסיגת הכוחות המזוינים של ארמניה מנשקם.

משרד החוץ של רוסיה אמר כי הוא הוזהר מהמתקפה של אזרבייג'ן רק דקות מראש וקרא לשתי המדינות לכבד את הפסקת האש שנחתמה לאחר המלחמה ב-2020. הנציג המיוחד האזורי של האיחוד האירופי, טויבו קלאר, אמר שיש "צורך דחוף בהפסקת אש מיידית".

במהלך הסכסוך בן ששת השבועות ב-2020, אזרבייג'ן כבשה מחדש שטחים המקיפים את קרבאך שהוחזקו על ידי ארמניה מאז 1994. אזרבייג'ן הכחישה את הנעת החיילים באזור. ביום שני, היא אפשרה סיוע מהוועד הבינלאומי של הצלב האדום לתוך קרבאך בשני כבישים, האחד דרך פרוזדור לאכין מארמניה והשני בכביש אג'דם של אזרבייג'ן.