נשיא סוריה בשאר אסד הגיע היום (חמישי) לביקור מדיני רשמי בסין לראשונה מאז שנת 2004. מאז שפרצה מלחמת האזרחים בסוריה בשנת 2011, סבל המשטר הסורי מבידוד דיפלומטי הן בעולם הערבי וגם במערב, אך בייג'ינג המשיכה לשמור על קשרים הדוקים עם דמשק, לצד מוסקבה וטהרן. אסד צפוי להיפגש מחר עם הנשיא שי ג'ינפינג, ובמהלך סוף השבוע ישתתף בטקס הפתיחה של 'משחקי אסיה', ולאחר מכן יבקר במספר ערים במדינה.

הביקור המדיני של אסד מסין מגיע בצל הרצון של בייג'ינג להגביר את ההשפעה הדיפלומטית שלה במזרח התיכון, בתקופה שבה דמשק החלה לצאת מהבידוד הבינלאומי ואף חזרה לליגה הערבית. סוריה מצדה מחזרת אחר הכסף הסיני, כשהיא רוצה שבייג'ינג תזרים למדינה מיליארדי דולרים על מנת לשקם את המדינה מהמלחמה עקובת הדם שחלה לפני יותר מעשור. הנושא צפוי לעלות גם במהלך השיחה בין שני הנשיאים. עם זאת, סין לא ששה להשקיע בסוריה, הנתונה עדיין תחת סנקציות מערביות.

שי ג'ינפינג (צילום: רויטרס)
שי ג'ינפינג (צילום: רויטרס)

סוריה כאמור, נתונה תחת סנקציות שהוטלו על ידי אוסטרליה, קנדה, האיחוד האירופי וארה"ב, אך המאמצים להגביר את הסנקציות במועצת הביטחון האו"ם לא צלחו, שכן סין ורוסיה חברות בה. סין עצמה טילה וטו בשמונה פעמים שונות בהצבעות האו"ם שקראו לגנות את משטר אסד ולהביא לסיומה של המלחמה במדינה. אך בניגוד לאיראן ורוסיה, בייג'ינג לא התערבה ישירות במאמצי המשטר להחזיר את השליטה במדינה.

לסוריה יש חשיבות אסטרטגית עבור סין, שכן היא ממוקמת בין עיראק, המספקת כעשירית מהנפט של סין, טורקיה - קצה המסדרון הכלכלי המשתרע על פני אסיה לתוך אירופה, וירדן - שלעתים קרובות מגשרת בסכסוכים אזוריים.

על כן, סין התמקדה באופן מסורתי בהרחבת שותפויות הסחר באזור ונמנעה מלהיות מעורבת מבחינה פוליטית. עם זאת, רבים הופתעו מכך שסין היא זו שתיווכה בין איראן לסעודיה, במטרה להחזיר את היחסים הדיפלומטיים ביניהן. אנליסטים פוליטיים העריכו כי מדובר היה ברצונו של הנשיא הסיני להרחיב את ההשפעה של בייג'ינג במזרח התיכון, שבו לארה"ב, באופן מסורתי, היה את הכוח הדומיננטי. אנליסט נוסף ציין כי "אסד נסע בשקיקה לבייג'ינג כדי להטמיע את מקומה של סוריה בציר האנטי-מערבי". לדבריו, "סוריה רוצה לגון את מערכות היחסים הבינלאמיות שלה, לאור התלות ברוסיה ואיראן, שנותנות חסות למשטר, אך לא מספקות סיוע כלכלי".

כזכור, בחודש מאי האחרון הצהיר דובר הליגה הערבית, ג'מאל רשדי, כי שרי החוץ הערבים החליטו להחזיר את סוריה לשורות הארגון זאת, לאחר שהושעתה בעקבות מלחמת האזרחים. קודם לכן, נרשמה גם פריצת דרך ביחסי סוריה-סעודיה, כאשר שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן, ביקר לראשונה בדמשק ונפגש עם אסד.