"שבוע ההגנה הקדוש מציין שמונה שנים למלחמה שנכפתה על איראן בשנות השמונים", הכריז היום (שישי) נשיא איברהים ראיסי, ופתח את השבוע הקדוש במדינה. במהלך השבוע לזכר המלחמה עם עיראק בשנים 1980-1988, יכלול תהלוכות צבאיות הן בתוך המדינה והן במימי המפרץ הפרסי. כמו כן, השבוע מציגים הכוחות הצבאיים את הנשקים המתקדמים והחדשנים של איראן, בהם הוצגו הטילים החדשים - "פתח" ו"פאבה".

ארה"ב צופה מהצד: איראן ורוסיה מתקרבות - והכריזו על הסכם צבאי חדש

"פתח" הוא רקטה דו-שלבית מונעת בדלק מוצק, המגיע לטווח של 1,400 ק"מ ולמהירות סופית של 13 עד 15 מאך. מהירותו יוצאת הדופן, מאפשרת יכולת תמרון הן בתוך ומחוץ לאטמוספירה של כדור הארץ והופכת אותו לחסום ליירוט על ידי מערכות קיימות נגד טילים. מנגד, עומד ה"פאבה" - טיל שיוט ארוך טווח שפותח לאחרונה, עם מרחק נסיעה מרבי של 1,650 קילומטרים.

הטיל האיראני ''פאבה'' (צילום: Majid Asgaripour/WANA via REUTERS)
הטיל האיראני ''פאבה'' (צילום: Majid Asgaripour/WANA via REUTERS)

טילים איראנים (צילום: Majid Asgaripour/WANA via REUTERS)
טילים איראנים (צילום: Majid Asgaripour/WANA via REUTERS)

הנשיא ראיסי נאם במצעד בטהרן, ושיבח את הישגי ההגנה של איראן ואת יכולתה לייצור נשק. הוא הדגיש כיצד ההישגים הללו הוכיחו כי הכוחות המזוינים של האומה הפכו את הסנקציות להזדמנויות לצמיחה, והצהיר: "הפכנו ממדינה שייבאה ואחסנה נשק של מדינות אחרות למדינה שמייצרת ומייצאת נשק". כמו כן, הדגיש את היכולת הצבאית המוגברת של איראן. ראיסי הבהיר כי כוחה הצבאי של איראן הוא בעיקרו הגנתי, ללא כוונה להשתתף במלחמות עם מדינות אחרות. הוא הדגיש כי גישה הגנתית שמטרתה להבטיח ביטחון בר קיימא והרתעה היא מדיניות יסוד.

בהמשך דבריו, התייחס ראיסי להסכמי הנורמליזציה של ישראל עם סעודיה, והביע ספקות. הוא טען כי נורמליזציה אמיתית אינה ניתנת להשגה עקב התנגדות רחבה למשטר בעולם המוסלמי ובקרב מדינות אחרות. כמו כן, גינה את עסקאות הנורמליזציה כ"דקירה בגב של פלסטינים" והדגיש שלא ניתן לפתור את הסוגייה הפלסטינית באמצעות הסכמים כאלה. בסיום, ראיסי חזר על הצעתה של איראן למשאל עם על גורלן של אדמות פלסטיניות, שיכלול את כל התושבים המקוריים של אותן אדמות.