משטרת נורווגיה עצרה אמש (שישי) את אנדריי מדבדב, מפקד בכיר לשעבר בקבוצת שכירי החרב "כוח וגנר", לאחר שניסה לחצות את הגבול בחזרה לרוסיה, באופן לא חוקי. עורך דינו טען כי מדבדב הגיע מוקדם יותר השנה למדינה הנורדית על מנת לבקש מקלט. על פי הדיווחים, מדבדב נמלט בחודש ינואר האחרון מרוסיה.

המשטרה הנורווגית הצהירה כי "בחור בשנות ה-20 לחייו ניסה לחצות את הגבול לרוסיה", מבלי שנקבה בשמו. קצין מקומי סירב למסור את זהותו של הצעיר שנעצר. עורך דינו של מדבדב, מסר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי מדבדב נעצר כתוצאה מ"אי הבנה". לדבריו, "מדבדב נעצר כשנסע במונית ולא שהה בסמוך לגבול,  מעולם לא הייתה לו כוונה לחצות את הגבול בחזרה לרוסיה".

ההימלטות שלו לנורווגיה בחודש ינואר האחרון תפסה כותרות רבות ברחבי העולם, כשמדובר במקרה דרמטי, שבו בכיר בקבוצת שכירי החרב מחליט לערוק ולהימלט למדינה מערבית. בחודש מאי האחרון, פורסם סרטון ובו מתועד מדבדב כשהוא מצהיר על הרצון שלו לחזור לרוסיה, למרות שהוא מאמין שמדובר בסכנת חיים. באותו הסרטון, אמר מבדבדב כי הוא רואה בעצמו כ"סוג של ילד במשחק גדול שהוא כבר לא רוצה להיות חלק ממנו". עורך דינו הדגיש כי יש לו את הזכות לחזור לרוסיה אם ירצה בכך.

כוח וגנר (צילום: רויטרס)
כוח וגנר (צילום: רויטרס)

בחודש אפריל האחרון, מדבדב הורשע בנורווגיה במעורבות בקטטה בבר מקומי ובנשיאת אקדח אווויר, אך זוכה מאלימות כלפי שוטר בתפקיד. לאחר שנעצר אז, הצהיר כי הוא "מסתכל לעבר העתיד ומקווה שהמדינה תקבל את בקשת המקלט שלו". 

כזכור, העיתון האמריקאי ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח בתחילת החודש כי חברות צבאיות פרטיות הפועלות ברוסיה החלו לקלוט לאחרונה לשורותיהן את שכירי החרב של 'כוח וגנר', מיד לאחר מותו של המייסד, יבגני פריגוז'ין. על פי הדיווח, חברות אלו, הנאמנות לקרמלין ולנשיא פוטין, פועלות באוקראינה ובמספר מדינות באפריקה על מנת למקסם את תהליך הגיוס. אחת החברות העיקריות היא - 'Redut' שנוסדה על ידי קציני מודיעין רוסים, והיא ממומנת על ידי אוליגרכים המקורבים לקרמלין.

גורמים המעורים בפרטים ציינו בפני העיתון האמריקאי, כי שכירי החרב של 'Redut', כבר החלה באופן פעיל לגייס את שכירי החרב של 'כוח וגנר' שלחמו באוקראינה, וכי החברה פועלת במזרח התיכון מאז הקמתה ב-2008. בחודש פברואר האחרון החליט ממשל ביידן להטיל על החברה סנקציות חמורות בשל הקשרים שהיא מקיימת עם המודיעין הצבאי הרוסי.