אחת הדרישות הסעודיות שעומדת בלב המגעים לנורמליזציה עם ישראל היא הקמת תוכנית גרעין אזרחית. בריאיון שנתן בשבוע שעבר לרשת פוקס ניוז יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, הצהיר כי "אם לאיראן יהיה גרעין - גם לנו יהיה".

לפיד תוקף: "תחשוב מה נתניהו היה אומר מהאופוזיציה על סעיף הגרעין הסעודי"
"צעד חסר תקדים": איראן סילקה כשליש מפקחי סבא"א על מתקני הגרעין

ממחקר שפורסם לאחרונה על ידי מרכז המחקר Atlantic Council עולה כי סעודיה לא לבד: מתיחות אזורית ופיתוח תוכנית גרעין במדינה אחת עלולות לגרום למירוץ חימוש אזורי.

מבין המומחים שרואיינו עבור המחקר, רק אחד מתוך שמונה העריך שבעשור הקרוב אף מדינה לא תצטרף לרשימת המדינות המחזיקות בתוכנית גרעין פעילה. 68% מהמומחים מעריכים שאיראן תשלים את מירוץ הגרעין שלה בעשור הקרוב. מתוכם, 41% העריכו שכתגובה סעודיה תפעיל תוכנית גרעין. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, כזכור, הזהיר לאחרונה כי אישור העשרת אורניום בשטח סעודיה עלול להצית מירוץ גרעין מסוכן במזרח התיכון.

מירוץ גרעין נוסף שעלול להתפתח נמצא במזרח אסיה, שם מתגברת המתיחות בין סין וצפון קוריאה לשכנותיהן באזור. 19% מהמשיבים העריכו כי המתיחות תדחוף את דרום קוריאה לשאוף לתוכנית גרעין, ו-14% נוספים העריכו שיפן תפעל להקמת תוכנית גרעין.

למרות הנתונים המדאיגים, מרבית המומחים (58%) העריכו כי אף מדינה לא תעשה שימוש צבאי בנשק גרעיני בעשור הקרוב. 14% העריכו כי רוסיה עלולה להשתמש בנשק אטומי עד 2033, 10% העריכו כי צפון קוריאה עשויה להיות הראשונה מזה כמעט מאה שנה שתשתמש בנשק הקטלני, ו-3% העריכו כי ישראל תשתמש בנשק גרעיני.