ישראל מצטרפת לתכנית הפטור מוויזה: לקראת ההכרזה האמריקאית הרשמית בנושא, סטפני האלט, הממונה הזמנית על שגרירות ארה"ב בישראל, שוחחה היום (רביעי) עם כתבים מדיניים, והבהירה את המשמעויות וההיבטים הטכניים של הפעלת תוכנית הפטור מוויזה. האלט הודיעה כי אחרי שישראל עמדה בכל תנאי ההצטרפות לתוכנית הפטור, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ושר להגנת המולדת, אלחנדרו מיורקס, יודיעו רשמית בהודעה משותפת על הצטרפותה של מדינת ישראל לתוכנית הפטור, The Visa Waiver Program. 

התנאי של אמריקה לפטור מויזה לישראלים משמעו אסון. מישהו ימות | דעה 
איזה שאלון למלא? וכיצד עובד התהליך החדש? מדריך מיוחד לנוסעים לארה"ב

בכך ישראל הופכת למדינה ה-41 המשתתפת בתוכנית הפטור. היוקרתית. "מזל טוב ישראל. זאת המחשה נוספת של היחסים הטובים, הידידותיים והאיתנים בין שתי המדינות", אמרה האלט. 

הממונה על שגרירות ארה"ב ביקשה להודות במיוחד לשגריר ארה"ב בישראל  לשעבר, טום ניידס, וכן לראש המל"ל, צחי הנגבי, שעשו עבודה מאומצת ושיתפו פעולה, לדבריה, בקידום ההצטרפות של ישראל לתוכנית הפטור במשך החודשים האחרונים.

כמו כן, האלט הודתה לבכירים ישראלים רבים שעבדו רבות כדי שישראל תעמוד בכל התנאים: "מדובר לא רק על בכירי הממשלה הנוכחית, בראשות בנימין נתניהו, אלא גם על גורמים ישראלים רבים שעבדו במסגרת הממשלה הקודמת, ממשלת בנט ולפיד", ציינה האלט.

בתוך כך, הדיפלומטית האמריקאית ביקשה לפרט מספר משמעויות פרקטיות של הצטרפותה של ישראל לתוכנית הפטור מוויזה לארה"ב. בשגרירות ביקשו, בין היתר, להבהיר לציבור כי תוכנית הפטור לא תיכנס לפועל באופן מיידי, אלא כעבור מספר שבועות. "חשוב להדגיש כי אזרחים ישראלים שאין להם כעת אשרת הכניסה לארה"ב לא יוכלו להגיע לנתב"ג ולעלות למטוס שטס לארה"ב מיד אחרי ההכרזה על ההצטרפות של ישראל לתוכנית הפטור", אמרה האלט.

שגרירות ארצות הברית (צילום: ראובן קסטרו)
שגרירות ארצות הברית (צילום: ראובן קסטרו)

היא הסבירה כי צירוף מדינה חדשה לתוכנית לוקח זמן, וזה אומר כי הישראלים שטסים לארה"ב בתקופה הקרובה עדיין יצטרכו להוציא אשרות כניסה. עד 30 בנובמבר ארצות הברית תכריז בצורה פומבית על התאריך המדויק שהחל ממנו ישראלים יוכלו להשתמש במערכת ESTA על מנת לקבל אישור כניסה לארצות הברית. "אם אתם מתכננים נסיעה לארה"ב ויש לכם תור במערכת לקבלת ויזה – אל תבטלו אותו", אמרה האלט.

האלט הסבירה כי לאחר שישראל נכללת לתכנית הפטור, הישראלים נדרשים לפנות לאתר ייעודי בשם ESTA - מערכת ממוחשבת שבודקת את זכאותם של הפונים לקבל אישור כניסה לארה"ב ללא ויזה. למערכת ניתן לגשת בכל עת לפני הנסיעה והתשובה תתקבל תוך 72 שעות. האישור לזכאים ניתן לשנתיים ורק לבעלי דרכונים ביומטריים. מי שדרכונו אינו ביומטרי, מוזמן לפנות לקונסוליית ארה"ב.

"יש לזכור כי הישראלים לא יוכלו להשתמש בתכנית המדוברת מהרגע להרגע, אלא בהמשך", הבהירה האלט. "נכריז בצורה פומבית על התאריך שהחל ממנו יוכלו להשתמש באסטא. החל מנובמבר. זאת אומרת שאם יש לכם תור לראיון לקבלת ויזה, אל תבטלו אותו, הצטרפות טכנית לתכנית הפטור לוקחת זמן".

ביידן ונתניהו (צילום: רויטרס)
ביידן ונתניהו (צילום: רויטרס)

הדיפלומטית האמריקאית הסבירה כי לא יהיו החזרי דמי הטיפול בבקשת ויזה, ללא קשר לסיבת הביטול. אי לכך, אין לפנות לשגרירות או למערכת לזימון תורים בבקשת החזר האגרה. נוסף על כך, חשוב לדעת כי ויזות תייר לארה"ב מסוג b1 ו-b2  נשארות בתוקף למשך 10 שנים, בעוד שאישור הכניסה לארה"ב שמתקבל דרך מערכת ה-ESTA תקף ככלל לשנתיים בלבד.

כמו כן, על ויזות תייר מסוג b1 ו-b2 ניתן לשהות בארצות הברית לתקופה של עד חצי שנה, בעוד שאישור הכניסה של ESTA מאפשר שהות לתקופה של עד 90 יום בלבד.

מדברי האלט עלה עוד כי המבקרים שמגיעים לארה"ב עם ויזת תייר יכולים להאריך את שהותם או לשנות את מעמדם, מוויזת תייר לוויזת סטודנט ועוד, אך אינם יכולים לעשות זאת אם הגיעו לארה"ב דרך האישור שהנפיקו במערכת ה-ESTA.

שגריר ישראל בארה''ב מיכאל הרצוג חותם על הפטור מוויזה (צילום: ללא)
שגריר ישראל בארה''ב מיכאל הרצוג חותם על הפטור מוויזה (צילום: ללא)

ישראלים שנוסעים לארה"ב לשהות ארוכה או ללימודים או לעבודה או תכנית החילופים תמיד יידרשו להוציא ויזה מותאמת ולא דרך ESTA. אם יעשו זאת, עלולים להפוך למנועי כניסה לארצות הברית.

באשר למאות אלפי ישראלים בעלי אזרחות אמריקאית: האלט הדגישה כי הם אינם יכולים להשתמש במערכת ה-ESTA כדי לבקר בארצות הברית עם דרכונם הישראלי. על פי החוק האמריקאי, אזרחי ארה"ב מחוייבים להיכנס לארצות הברית ולצאת ממנה רק באמצעות דרכונם האמריקאי. 

שגרירות ארה"ב ביקשה גם להזהיר את הקהל מנוכלויות למיניהן: "על אזרחים ישראלים להשתמש במערכת ESTA בלבד שנמאצת באתר של המשרד להגנת המולדת של ארצות הברית. אין צורך לשלם לכל צד שלישי לשם קבלת האישור. המערכת היא קלה וידידותית למשתמש", הדגישה האלט. המחלקה הקונסולרית בשגרירות ארצות הברית בישראל מתכננת קמפיין הסברה נרחב ומפורט שיושק בקרוב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר הכרזתה של ארה״ב: ״אנחנו מציינים היום רגע חשוב ומשמח עבור כל אזרחי ישראל. ישראל התקבלה לתכנית הפטור מוויזה לארה״ב, סוף סוף אחרי הרבה שנים. זה יחסוך לכם אזרחי ישראל הרבה זמן, הרבה טרחה והרבה כסף. מי שרוצה לבקר בארה״ב לא יצטרך עוד לחכות חודשים רק כדי לקבל תור. אנחנו עבדנו על כך שנים רבות, קרוב לעשור, ביתר שאת בשנה האחרונה שבה העברנו חקיקה ענפה בכנסת, חקיקה שאפשרה את הבסיס החוקי למהלך הזה. מבקש להביע את תודתנו העמוקה לנשיא ארה״ב ג׳ו ביידן".