צרפת עומדת בפני תביעה משפטית בגין שימוש נרחב בתיוג פרופיל גזעי. ארגוני זכויות אדם מסרו שהם מקווים לשים קץ לאפליה שלדבריהם לא טופלה על ידי ממשלות בעשורים האחרונים. "צרפת חייבת להפסיק את תיוג הפרופיל הגזעי הנרחב של אנשים בעלי מורשת שחורה אשר נעצרים באופן שגרתי על ידי המשטרה ומתבקשים להציג את תעודות הזהות שלהם ללא הסבר", כך יטען היום (שישי) עורך דין לארגוני זכויות בדיון היסטורי בבית המשפט בפריז.

יעורר סערה בארה"ב? ביידן: "המפלגה הרפובליקנית מונעת על ידי קיצונים"
תמונת מצב מדאיגה בצרפת: 91% מהסטודנטים היהודים סבלו מאנטישמיות

בתביעה הייצוגית הראשונה מסוגה נגד צרפת, שישה ארגונים צרפתיים ובינלאומיים, כולל אמנסטי אינטרנשיונל, ארגון Human Rights Watch ויוזמת הצדק של החברה הפתוחה, רוצים שהרשויות הצרפתיות יימצאו אשמות בכך שלא הצליחו למנוע את השימוש הנרחב בתיוג פרופיל אתני.

הם טוענים שאנשים לא לבנים ברחבי צרפת, בעיקר גברים צעירים שחורים, מסומנים באופן שגרתי ונעצרים ברחוב, מתבקשים להציג תעודות זהות ונבדקים ללא הסבר. המועצה למנהל, בית המשפט המנהלי הגבוה ביותר בצרפת, תתבקש לגרום למדינה להפסיק את הנוהג, אשר גונה כבר יותר מעשור על ידי גופים עצמאיים מהאו"ם. התביעה מגיעה שלושה חודשים לאחר הפגנות נרחבות בצרפת ואי שקט על הירי של המשטרה בנער בן 17 ממוצא אלג'יראי ביוני האחרון.

התפרעויות והצתות ברחבי צרפת. באדיבות REUTERS/Juan Medina (צילום :REUTERS/Juan Medina)

במהלך ההפגנות על מותו של בן ה-17, בני נוער וצעירים ממוצא שחור אמרו, כי הם מתמודדים עם אפליה נרחבת, ואמרו שהם נעצרו לעתים קרובות מספר פעמים ביום על ידי המשטרה לבדיקת זהות ללא הסבר. שר הפנים, ז'רלד דרמנין, אמר לוועדה פרלמנטרית ביולי: "זה שקר לומר שיש גזענות מערכתית במשטרה הלאומית".

מיטה דה רו, עורכת דין בכירה ביוזמת הצדק של החברה הפתוחה, אמרה: "האירועים הטרגיים של הקיץ האחרון הראו לצרפת ולעולם שוב שמשהו נשבר באופן עמוק במשטרה הצרפתית". היא אמרה שממשלות ומשטרה בצרפת סירבו להכיר בכך שנדרש שינוי מערכתי כדי לעצור את "האפליה השורשית של זהות משטרתית כלפי אזרחים שאינם לבנים".

"עדיין יש הכחשה", הוסיפה. "הרשויות בצרפת ממשיכות לטעון שאין בעיה מערכתית במשטרה הצרפתית, מדובר רק בכמה אנשים שעלולים להתנהג בצורה לא טובה". התובענה הייצוגית אינה תובעת פיצוי ליחידים. במקום זאת, היא רוצה שהמדינה תיאלץ לנקוט באמצעים להפסקת הנוהג, כמו הגדרות מחמירות יותר של הסיבות לבדיקות זהות משטרתיות, ומערכת לרישום הבדיקות.

"זו בעיה יומיומית והיא עצומה", אמר עיסא קוליבאלי מאגודת פזאפאס בבלוויל, צפון פריז. "כמעט כל צרפתי שחור חווה זאת מספר פעמים. אני עומד בראש עמותה לאירועי תרבות וספורט לצעירים. ברגע שאנו מקיימים כל סוג של צ'אט או ויכוח, הנושא הזה עולה מהר מאוד".

"זה משהו שהוקע כבר יותר מ-40 שנה בצרפת, אבל לא הייתה התקדמות; למעשה, לעתים קרובות מדי זה מרגיש כאילו אנחנו הולכים אחורה. הבדיקות [המשטרתיות] יכולות להתחיל מגיל 10 או 11, והן מתמקדות באנשים צעירים. אחרי בערך גיל 25, זה מאט אבל לא מפסיק. יש לזה השפעה פסיכולוגית עמוקה", הוסיף.

"כשהתחלתי לנהל קמפיין בנושא הזה ב-2010, חשבתי שזה תחום של אפליה וגזענות שקל יחסית לפתור: אתה רק צריך רצון פוליטי, אפילו לא כסף", המשיך. "אבל הנה אנחנו, 13 שנים מאוחר יותר, עדיין עומדים בפני הכחשה מצד פוליטיקאים".