הסנאטורית היהודייה דיאן פיינסטיין הלכה היום (שישי) לעולמה בגיל 90. פיינסטיין שהודיעה לאחרונה כי לא תרוץ לכהונה נוספת, כיהנה כסנאטורית מאז 1992. מותה הגיע לאחר הידרדרות בבריאות, ודיווחים שונים על מצבה הקוגניטיבי. מצבה הבריאותי הגביר שוב את הוויכוח הפנימי בארה"ב סביב הגילים שבהם מכהנים נושאי משרה בכירים בפוליטיקה האמריקאית.

פיינסטיין נחשבה לאישה פורצת דרך בפוליטיקה הפנימית בארה"ב, ואף כיהנה כראש עיריית סן פרנסיסקו, לפני שנבחרה לסנאט ב-1992. במשך יותר משלושה עשורים היא מילאה תפקידים בכירים כמו יו"ר ועדת המודיעין של הסנאט של ארצות הברית, יו"ר השדולה לשליטה בינלאומית בסמים הנרקוטיים ויו"ר ועדת הכללים והניהול של הסנאט.

פיינסטיין הייתה תומכת נלהבת של ישראל וחברה בשדולה הפרו-ישראלית בבתי הקונגרס האמריקאים (איפא"ק). עם זאת, תמכה בתיקון להצעת החוק "שגרירות ארה"ב בירושלים", שהעניק לנשיא סמכות לעכב את ביצוע החוק בהעברת השגרירות מתל אביב לבירה. באפריל 2019, היא גם הייתה חתמה על הצעת החוק שמטרתה הייתה להשיב את הסיוע האמריקאי לפלסטינים, לאחר שנעצר על ידי הנשיא טראמפ. 

דיאן פיינסטיין (צילום: gettyimages)
דיאן פיינסטיין (צילום: gettyimages)

הסנאטורית הוותיקה הייתה ידועה בדעותיה הנחרצות בעד הגבלת חוקי נשק בארצות הברית, אחד הנושאים השנויים במחלוקת בפוליטיקה האמריקאית, ופעלה באופן עקבי נגד הלחץ של איגוד הרובאים הלאומי (NRA). בשנת 1993, שנה בלבד לאחר שנבחרה לסנאט, הובילה את המאבק לאיסור מכירה ואחזקה של כלי נשק חצי-אוטומטיים, והגבלה על מחסניות לכלי נשק היכולים להפוך לאוטומטיים. האיסור עבר בחוק כחלק מ"החוק לפיקוח על פשעים אלימים ואכיפת החוק 1994". עם זאת, עשור לאחר מכן פג תוקפו של החוק.

לצד זאת, פיינסטיין גם פעלה רבות למען איכות הסביבה, וקידמה את החוק ל"הגנת מדבר קליפורניה". החוק שאושר בשנת 1994, נועד להגן על אלפי קמ"ר של אדמות מדבר בקליפורניה. כמו כן, היא גם יזמה חוק סביבתי נוסף - "החוק לשמירת הטבע של חוף צפון קליפורניה", שאושר באוקטובר 2006. החוק נועד להגן על עשרות ק"מ של נחלים ונהרות במדינה.

הנשיא ג'ו ביידן ספד לה: "דיאן השאירה חותם על כל דבר, החל מהביטחון הלאומי, דרך איכות הסביבה ועד להגנה על חירויות האזרח. היא עשתה היסטוריה בכל כך הרבה דרכים, והמדינה שלנו תרוויח מהמורשת שלה דורות קדימה. היא מודל לחיקוי עבור כל כך הרבה אמריקאים, היא לקחה את העבודה שלה ברצינות והייתה לה השפעה עצומה על מנהיגות צעירות יותר. היא הייתה קשוחה, חדה, כנה וחברה אדיבה ונאמנה, לכך אני וג'יל נתגעגע הכי הרבה".

הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה אבלות על אובדנה של הסנאטורית: "פיינסטיין, פורצת דרך שעלתה לגדולה בתור האישה הראשונה בתפקיד ראש העיר של סן פרנסיסקו, הפכה לבעלת הכהונה הארוכה בסנאט, כשהיא רושמת שלושה עשורים. עבור יהודים אמריקאים, במיוחד נשים יהודיות, פיינשטיין ניפצה תקרות זכוכית כפוליטיקאית חזקה המונעת על ידי ערכיה היהודיים ודוגלת בזכויות נשים בוושינגטון. עם עמיתתה ברברה בוקסר המכהנת לצידה, בסנאט היו שתי נשים יהודיות, מקור לגאווה עבור רבים בקהילה שלנו. הפדרציות היהודיות מתאבלות עם משפחת פיינשטיין וחוגגות את הקריירה והתרומה של אישה מדהימה זו. יהי זכרה ברוך"/