בתום קמפיין שעורר סערה וגל של דיסאינפורמציה ברשת, נפתחה הבוקר (שבת) ההצבעה בבחירות לפרלמנט של סלובקיה. המרוץ הצמוד עשוי להכריע אם סלובקיה תדבק במדיניות הליברלית והפרו-מערבית שלה או שתנטוש את תמיכתה הנחרצת בשכנתה אוקראינה לטובת ממשל פרו-רוסי יותר.

סקרי דעת קהל במדינה הראו כי שתי המפלגות נמצאות בקרב צמוד, והזוכה צפויה לקבל את ההזדמנות הראשונה לנסות להרכיב ממשלה שתחליף את הממשל הזמני המנהל את המדינה המונה 5.5 מיליון מאז מאי.

שתי המפלגות המתחרות על השלטון הן מפלגת סמר הסוציאל-דמוקרטית, בראשה עומד ראש הממשלה לשעבר רוברט פיקו הלאומני, והמפלגה החדשה "סלובקיה פרוגרסיבית". עם זאת, כל אחת מהמפלגות תזדקק לשותפות נוספות בפרלמנט, והצלחתן להקים קואליציה תהיה תלויה בשורה של מפלגות קטנות, שלא ברור אם יצליחו לעבור את אחוז החסימה.

ממשלה בראשות פיקו פירושה שסלובקיה תצטרף להונגריה כחלק ממדינות האיחוד האירופי המאתגרות את הקונצנזוס של הגוש על תמיכה באוקראינה. זאת, לאחר שפיקו התחייב להפסיק את הסיוע הצבאי לאוקראינה השכנה.

ממשלת פרוגרסיבנה סלובסקיה (סלובקיה הפרוגרסיבית) תישאר בכיוון של מדיניות חוץ, תשמור על הגיבוי החזק של סלובקיה לאוקראינה ותכניס את המדינה למחנה ליברלי ופרו אינטגרציה באיחוד האירופי בנושאים כמו הצבעות רוב כדי להפוך את המדיניות גמישה וירוקה יותר, כמו כן בשאלות זכויות להט"ב.

שתי המפלגות הגדולות, לפי הסקרים, לא צפויים לזכות ברוב קולות. כאמור, הם יצטרכו את עזרתן של המפלגות הקטנות בכדי לבנות קואליציה חזקה. הלאס, המוגדר כשמאל מתון, בראשות פיטר פלגריני, לשעבר חבר SMER-SSD וראש הממשלה בשנים 2018-20, נראה כי מגיע למקום השלישי ואולי אף יגבור על השתיים. פלגריני שמר על כל האפשרויות פתוחות, אבל ציין השבוע כי המפלגה שלו קרובה יותר בדעותיה לפיקו.

חוסר שביעות רצון מקואליציית המרכז-ימין של פיקו, קרסה בשנה שעברה, היא מה שהוביל לבחירות הללו, שמתקיימות חצי שנה מוקדם יותר משתוכנן. דעותיו הפרו-רוסיות של פיקו התנגדו לדעות רבות במדינה והסעירו את האזרחים, דבר שהוביל גם לגל דיסאינפורמציה ברשתות החברתיות. "פיקו נהנה מכל החרדה שהביאה מגפת הקורונה והמלחמה באוקראינה, מהכעס שהתפשט בסלובקיה בשלוש השנים האחרונות, והוא הזין את הכעס הזה", אמרה הסוציולוגית מיכל ואצ'קה.

פיקו, כאמור, התחייב להפסיק את האספקה ​​הצבאית לאוקראינה ולחתור לשיחות שלום. כך, פעל בדומה למנהיג הונגריה, ויקטור אורבן. עם זאת, הוא גם מתח ביקורת על הסנקציות על רוסיה והגן על סמכויות וטו לאומיות באיחוד האירופי. למרות זאת, בעברו, פיקו היה גם מנהיג פרגמטי, שלדברי דיפלומטים ואנליסטים זרים היה יכול להתאים למדינה את מדיניות החוץ שלו.