מאות אלפי בני אדם ערכו מוקדם יותר היום (ראשון) מפגן מחאה בבירת פולין ורשה של האופוזיציה כשבועיים לפני הבחירות לפרלמנט בהן היא מקווה להדיח את מפלגת השלטון - "החוק והצדק". 

"היה מצעד שפחות": כך האופוזיציה בפולין שואבת השראה מההפגנות בישראל

בעיריית ורשה העריכו בניגוד לאופוזיציה כי במצעד השתתפו מיליון איש ולכן מדובר בהפגנה הגדולה ביותר שנערכה אי-פעם בעיר. עם זאת, גורמים פוליטים במדינה טענו כי יש לקחת את ההערכה הזו בערבון מוגבל מאחר והעירייה נשלטת בידי אנשי מפלגת האופוזיציה המרכזית. תאגיד השידור הציבורי בפולין המזוהה עם מפלגת השלטון טען כי השתתפו במחאה כ-100 אלף איש.

האופוזיציה מקווה שהמצעד יעורר את הבוחרים להשתתף בבחירות. "שינוי גדול מגיע. זה סימן ללידה מחדש של פולין", אמר ראש ממשלת פולין לשעבר ומנהיג האופוזיציה, דונלד טוסק, להמונים שהתאספו בכיכר המרכזית.

מחאה נגד הממשלה בפולין (צילום: REUTERS/Kacper Pempel)
מחאה נגד הממשלה בפולין (צילום: REUTERS/Kacper Pempel)

כך או כך, מדובר במפגן כוח אדיר של האופוזיציה, והיא מקווה שהוא יעניק זריקת עידוד לתומכיה לפני הבחירות שייערכו ב-15 באוקטובר, בחירות שאותן מנהיג האופוזיציה טוסק מגדיר כגורליות. בהפגנה קודמת של האופוזיציה, בחודש יוני, השתתפו לפי המארגנים כ-500,000 איש. 

"כשאני רואה את ים הלבבות, אני יכול להרגיש שרגע השינוי בהיסטוריה של ארצנו מגיע", הצהיר טוסק בנאום שנשא לקול תשואות המפגינים, שקראו בשמו. "איש לא יכול לעצור את הכוח הזה: הענק התעורר משנתו", הוסיף – והבטיח שניצחון של מפלגתו יוביל ל"לידתה מחדש" של פולין. "שאף אחד במפלגת השלטון לא ישלה את עצמו: השינוי לטובה הוא בלתי נמנע".  
 
"אני רוצה להיות חופשית, להיות באיחוד האירופי, אני רוצה להביע דעה, אני רוצה שיהיו לי בתי משפט חופשיים", אמרה חנה צ'צ'יביץ', רופאת שיניים בת 59 מאוטבוצק, לסוכנות הידיעות רויטרס.  קז'ימז' פיגז'ל בן ה-29, סיפר כי המסע לבירה נמשך שבע שעות: "חוווינו מספיק ממה שאנחנו עדים לו כיום. החופש שלנו נפגע. פגעו בזכויות אזרחיות בסיסיות ובחירות של נשים ויכולתן לבחור את דרך חייהן, משסעים פולנים זה בזה". הוא הוסיף: "אנחנו רוצים דמוקרטיה, לילדים שלנו וגם לנכדים שלנו".

דונלד טוסק (צילום: REUTERS/Kacper Pempel REFILE)
דונלד טוסק (צילום: REUTERS/Kacper Pempel REFILE)

מפלגת השלטון "החוק והצדק" ממשיכה להוביל בסקרי דעת הקהל, כשלפי מכון הסקרים הפולני IBRiS היא זוכה לשיעור תמיכה של כ-35%, בעוד מפלגת "הפלטפורמה האזרחית" של טוסק זוכה רק לשיעור תמיכה של 27%. טוסק טוען כי סקרים פנימיים שערכו אנשיו מלמדים שהפער הצטמק ל-2% בלבד, וכי גם אם מפלגתו תגיע רק למקום השני היא תצליח אולי להקים קואליציה עם מפלגות אופוזיציה אחרות. 

מפלגת "החוק והצדק" מתמודדת עם ביקורת גם מהימין-הקיצוני, שזוכה לפופולריות גוברת בקרב צעירים שמאסו במפלגות הוותיקות ששולטות בפולין מאז נפילת הקומוניזם.

מפלגת "הקונפדרציה" מהימין-הקיצוני מותחת ביקורת קשה על ממשלת הימין בשל הסיוע הנרחב שהעניקה לאוקראינה במלחמה מול רוסיה, וזו על פי פרשנים הסיבה שמפלגת השלטון נקטה לאחרונה בקו תקיף יותר כלפי קייב, בצל מחלוקת בין המדינות סביב סוגיות של סחר. ראש הממשלה מורבייצקי אף הכריז בחודש שעבר כי ארצו תפסיק לשלוח לאוקראינה נשק נוסף, וטען שהסיבה לכך היא הצורך של ארצו להתחמש בעצמה בנשק מתקדם. 

באופוזיציה מאשימים את הממשלה ב"שחיקת הדמוקרטיה". טענותיהן העיקריות של מבקרי השלטון הן על השתלטות הממשלה, "צעד אחר צעד", על מערכת המשפט וכן על התקשורת הממלכתית. גורמי האופוזיציה אף טוענים לתעמולה הפועלת להכפשת היריבים. עוד הם טוענים, כי נעשית פגיעה במיעוטים, במיוחד בקהילת הלהט"ב. "הבחירות הקרובות הן ההזדמנות האחרונה לעצור את השחיקה בדמוקרטיה תחת מפלגת השלטון", טענו המפגינים.