חבר הקונגרס הרפובליקני מאט גץ הגיש הצעה נדירה להדיח את יו"ר בית הנבחרים, קווין מקארתי מהתפקיד. זו תהיה הפעם הראשונה בהיסטוריה שיו"ר בית הנבחרים יודח מתפקידו.

ההצעה מגיעה לאחר שמקארתי העביר הצעת חוק למתן מימון לסוכנויות ממשל בעזרת קולותיהם של דמוקרטים. גץ, יחד עם רפובליקנים נוספים, מתנגדים למימון זה, בטענה שהממשל האמריקאי כבר הוציא יותר מדי כסף על המלחמה באוקראינה. גץ מאיים להדיח את מקארתי כבר מאז ינואר, כאשר הוביל קבוצה של רפובליקנים שהתנגדה למינויו של מקארתי לתפקיד יו"ר בית הנבחרים. בסופו של דבר, מקארתי נבחר לתפקיד לאחר 15 סבבי הצבעה.

כדי להדיח את מקארתי מתפקידו, יהיה צורך ברוב פשוט של חברי בית הנבחרים, כלומר 218 קולות. הרפובליקנים שולטים בבית הנבחרים ברוב דחוק של 221-212 מושבים, אך רק מעטים מהם הביעו תמיכה בהצעה להדיח את מקארתי. אם מקארתי יודח מתפקידו, הוא יוחלף על ידי יו"ר בית הנבחרים זמנית, עד שייערכו בחירות לבחירת יו"ר חדש של בית הנבחרים.

מאט גייטס, קווין מקארתי (צילום: Chip Somodevilla/Getty Images)
מאט גייטס, קווין מקארתי (צילום: Chip Somodevilla/Getty Images)

הדמוקרטים טרם הודיעו אם הם יתמכו בהצעה להדיח את מקארתי. הם אינם מרוצים ממקארתי לאחר שהחליט לאחרונה לפתוח בחקירה נגד הנשיא ג'ו ביידן. עם זאת, חברת הקונגרס הדמוקרטית אלכסנדריה אוקסיו-קורטז אמרה כי הדמוקרטים עשויים להיות מוכנים להציל את מקארתי, אם יוכלו להשיג ממנו ויתורים.

ההצעה להדיח את מקארתי היא כלי מיושן, שנעשה בו שימוש רק פעמיים במאה השנים האחרונות, ומעולם לא צלח. הפעם האחרונה בה נעשה שימוש בהצעה זו הייתה בשנת 2015, נגד יו"ר בית הנבחרים דאז, ג'ון ביינר. ההצעה להדיח את ביינר נכשלה, אך היא יצרה לחץ רב על ביינר, והוא התפטר מתפקידו חודשיים לאחר מכן.