המנהיג העליון של איראן, איתאללה סייד עלי חמינאי, אמר היום (שלישי) כי מדינות המבקשות לנרמל את היחסים עם ישראל "מהמרות על סוס מפסיד", כך דיווחו כלי תקשורת ממלכתיים בטהרן ביום שלישי.

צעד נוסף בדרך לנורמליזציה? הסוגיות שבהן ידונו גלנט ואוסטין
יפעלו יחד נגד איראן? פרטים חדשים על האפשרות להסכם הנורמליזציה עם סעודיה
בשיתוף חיזבאללה: הדיל המרובע בראשות איראן ורוסיה נגד ישראל ואוקראינה

"העמדה הברורה של הרפובליקה האסלאמית היא שמדינות שייקחו את הסיכון של נורמליזציה עם ישראל יפסידו. הן מהמרות על סוס מפסיד", אמר חמינאי.

מסגרת הסכם בין ארה"ב, ישראל וסעודיה לכינון יחסים בין המדינות עשויה להיות מוכנה עד תחילת השנה הבאה, אמר שר החוץ אלי כהן בחודש שעבר, לאחר שהשלושה העבירו מסרים על התקדמות במגעים המורכבים. הנורמליזציה הישראלית-סעודית תשנה באופן דרמטי את המזרח התיכון על ידי התקרבות רשמית בין שתי בעלות ברית מרכזיות של ארה"ב מול איראן. זה יהיה הישג גדול מבחינת מדיניות החוץ של הנשיא ג'ו ביידן, שרוצה להיבחר לנשיאות פעם נוספת בסוף 2024.

איראן רואה בישראל את האויבת הגדולה ביותר שלה והיא תומכת בחיזבאללה בלבנון ובחמאס ברצועת עזה. איראן מתנגדת בתוקף לנורמליזציה ביחסים בין ישראל למדינות ערב ומזהירה כי הדבר יוביל לחוסר יציבות במזרח התיכון. חמינאי אמר כי מדינות ערב המנרמלות את היחסים עם ישראל "מולכות שולל" על ידי "הישות הציונית" ושהן "ישלמו מחיר" על כך. הוא גם אמר כי ישראל "לא תוכל להתקיים" לטווח ארוך.

הדברים של ח'אמנהאי מגיעים כאמור בזמן שישראל וסעודיה מנהלות מגעים עקיפים בתיווך ארה"ב. שני הצדדים אישרו כי מתקיימים מגעים, אך הם לא פרסמו פרטים רשמיים על ההתקדמות.