פרס נובל בפיזיקה הוענק היום (שלישי) לשלושה פיזיקאים - פייר אגוסטיני מאוניברסיטת אוהיו סטייט בארה"ב, פרנץ קראוס מאוניברסיטת וינה לטכנולוגיה וואן ל'הולייר מאוניברסיטת לודוויג מקסימיליאן במינכן - על מחקרם בנושא אלקטרונים בהבזקי אור.

פרס נובל לרפואה הוענק לשניים ממפתחי החיסון לקורונה
 
איתי נבו ממכון דוידסון למדע הסביר על הזכייה בשיחה עם מעריב: "הפרס השנה ניתן בעצם על פיתוח לייזרים מהירים במיוחד, הבזקי אור קצרצרים, שמאפשרים לחקור תופעות שמתרחשות בסדר גודל תת אטומטי, ברמה של מעברי אלקטרונים מאטום לאטום. הבזק הלייזר הקצר משמש כמעיין מצלמה, שיכולה לחקור את התופעות הללו".

"בעצם, מדובר בלייזר במשך אטו שניות -  מיליארדית של מיליארדית השנייה", ציין, "במשך הרבה מאוד שנים חשבו שזה לא אפשרי, עד הבינו שאולי זה יתאפשר באמצעות תופעה בשם 'הרמוניות גבוהות', כאשר מקרינים חומר בלייזר - והוא פולט לייזר קצר יותר. ל'הולייר הראתה בשנת 1987 איך ניתן למעשה להפוך את התופעה הזו לדבר מציאותי, שניתן להשתמש בו למחקר. אגוסטיני וקראוס בעצם הראו בשתי עבודות שונות, בשנת 2001, כיצד ניתן להשתמש בתופעה זו באופן מעשי".

איך הם עשו זאת?
"הם ייצרו לייזרים מאוד מהירים, והחלו להשתמש בהם - כך שהם מראים שזה אפשרי. ל'הולייר היא האישה החמישית בהיסטוריה לקבל פרס נובל לפיזיקה, והשלישית בשנים האחרונות".

איך התגלית הזו משפיעה על חיי היומיום שלנו?
"ניתן להשתמש בה כדי ללמוד על כל התופעות שאנחנו נתקלים בהם בחיי היומיום  - החל מתהליך הפוטוסינתזה ועד האופן בו זיכרון המחשב עובד. כעת יש לנו את הכלים לחקור את התופעות הללו, ובהמשך נוכל גם להשפיע עליהן - למשל על ידי יצירת תרופות מדויקות יותר. מדובר בפוטנציאל אינסופי".