וושינגטון עדיין לא התאוששה מהאירוע ההיסטורי שאירע אמש בוושינגטון: יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית, קווין מקארתי, הודח אמש בהצבעה שנערכה ביוזמתו של המחוקק מאט גייטס, בתמיכתם של שמונה רפובליקנים, ובכך הפך מקארתי ליושב הראשון בהיסטוריה של המדינה שמודח מתפקידו. מה צפוי להתרחש כעת בבית הנבחרים? וכיצד ההדחה תשפיע על המשך התנהלות המפלגה הרפובליקנית? 

הכאוס בוושינגטון לא צפוי להסתיים בקרוב. רק בתחילת השבוע הסנאט אישר את הצעת התקציב הזמני שנועדה כדי למנוע את השבתת הממשל הפדרלי. כעת, המצב המתוח בבירה צפוי להמשיך, כשייפתח ההליך לבחירתו של יו"ר בית נבחרים חדש, כשברקע לא מסתמנת הסכמה בין הרפובליקנים לדמוקרטים. כזכור, מקארתי נבחר בחודש ינואר האחרון לאחר 15 סבבי הצבעה שונים. 

בעקבות ההדחה אמש, פטריק מקהנרי, חבר המפלגה הרפובליקנית מצפון קרוליינה, מונה ליו"ר הזמני של בית הנבחרים. מקהנרי, למרות המינוי היוקרתי, הוא בעל סמכויות מעטות בלבד, ואין בסמכותו לעלות הצעות חוק בפני המליאה. ואם נחזור רגע למפלגה הדמוקרטית, הם תומכים במינויו של האקים ג'פריס, מנהיג המיעוט בבית הנבחרים, לתפקיד היו"ר. עם זאת, מינויו מאוד לא סביר, שכן הרפובליקנים מהווים רוב בבית הנבחרים. לכן, לא ברור מי יהיה היו"ר הבא, לאחר הדחתו של מקארתי, שהכריז גם על כך שלא יתמודד מחדש על התפקיד.

הקפיטול בוושינגטון (צילום: רויטרס)
הקפיטול בוושינגטון (צילום: רויטרס)

במקביל, אף רפובליקני עדיין לא הציע את עצמו. השמות שהועלו כוללים את סטיב סקליס, המכהן כנציג המחוז הראשון של לואיזיאנה והמצליף של המפלגה, טום אימר, אליס סטפניק, יו"ר הוועידה הרפובליקנית בבית הנבחרים וטום קול, המשמש כחבר הבכיר בוועדת הכללים של בית הנבחרים.

כאמור, יו"ר בית הנבחרים האמריקאי הרפובליקני, הודח אמש מתפקידו, לאחר הצבעה דרמטית ברוב של 216 מול 2010 מתנגדים. ההצבעה להדחתו עלתה לאחר ששיתף פעולה עם הדמוקרטים כדי למנוע את השבתת הממשל. שמונה חברי המפלגה הרפובליקנית הצביעו בעד הדחתו של מקארתי, בעוד שכל חברי המפלגה הדמוקרטית הצטרפו להצבעה להדחתו. את ההצעה להדיחו הגיש המחוקק הרפובליקני מאט גייטס, בעל בריתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, אשר מבקש לנקום במקארתי על שיתוף הפעולה שביצע עם הדמוקרטים. מדובר בפעם הראשונה שבה היו"ר מודח מתפקידו, עקב מרד מתוך מפלגתו

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה התייחס להדחתו הדרמטית של מקארתי: "קווין מקארת'י הוא חבר אמת של מדינת ישראל, בכל תפקיד בו כיהן. כיו"ר הקונגרס, עשה יותר מכל קודמיו כדי לחזק את הקשר בין בתי המחוקקים שלנו, ובחר בכנסת כפרלמנט הראשון בו הוא מבקר מחוץ לאמריקה".  עוד הוסיף: "כיו"ר הכנסת אני מודה לו מאוד על כל מה שעשה כדי לקדם את יחסי ישראל-ארה"ב ואת הקשרים בין הכנסת לקונגרס.  אני בטוח שימשיך בדרך זו. תודה קווין".