האיראנים יחזרו לרחובות? שנה לאחר מותה של מהסא אמיני, הצעירה הכורדית שהוכתה למוות על ידי "משטרת המוסר", כי עטתה שעטתה חיג'אב ב"אופן מרושל", ארגוני זכויות אדם טענו היום (רביעי) כי ארמיטה גרנוואנד בת ה-16, נפלה לתרדמת לאחר שהוכתה גם היא על ידי כוח האכיפה האכזרי.

על פי התיעודים שהופצו ברשתות החברתיות, נראית הנערה כשהיא מוחזקת על ידי מספר נשים אשר מוציאים אותה מקרון הרכבת התחתית בבירה טהרן. לאחר מכן, מצלמות האבטחה מתעדות אותה כשהיא מונחת על רצפת הרציף. הסרטון לא מציג את השתלשלות האירועים בתוך קרון הרכבת. לטענת ארגוני זכויות האדם, ביום האירוע שהתרחש ב-1 באוקטובר, הייתה ארמיטה גרנוואנד בדרכה ליום לימודים בבית הספר, יחד עם חבריה. לאחר האירוע הועברה הנערה באמבולנס לאחד מבתי החולים בטהרן, כשהוריה אינם מורשים לבקרה.

בריאיון שערכו הוריה לסוכנות הידיעות "פארס", "טענו" כי היא כלל אינה הותקפה, כפי שאמר אביה: "הסתכלנו על כל הסרטונים שפורסמו, וקיבלנו הוכחה שהתקרית הייתה בכלל תאונה. אנו מבקשים להתפלל עבור ההחלמה של הילדה שלנו". אמה סיפרה בריאיון: "היא הלכה בבוקר לבית הספר, הייתה אמורה להיפגש עם חברים בתחנת המטרו, אני חושבת שלחץ הדם שלה ירד, אני לא יודעת, אני חושבת, בכל מקרה היא נפלה וראשה פגע בקצה הרציף". עם זאת, הריאיון כנראה נכפה על הוריה, כפי שקרה באירועים דומים בעבר ברפובליקה האסלאמית.

כאמור, האירוע מתרחש כשנה לאחר מותה של הצעירה מהסא אמיני שהצית מחאות ענק ברחבי איראן שנמשכו חודשים רבים.  בחודש יולי האחרון, לאחר שהמחאה נחלשה וכמעט נעלמה, חזרו השלטונות באיראן לפעול באופן נוקשה כלפי נשים המפרות את "קוד הלבוש האסלאמי".

במחאות הענק שפרצו בחודש ספטמבר 2022 ברחבי איראן, נהרגו למעלה מ-500 בני אדם, בהם 71 קטינים, מאות נפצעו ואלפים אחרים נעצרו ונכלאו. על פי ארגוני זכויות האדם, עיתונאים, עורכי דין, סטודנטים, אנשי ציבור ובני מיעוטים הואשמו בקשרים עם פעילי המחאה ופוטרו ממקומות העבודה שלהם, כמו גם קרובי משפחה של מפגינים שנהרגו בזמן המחאות. על פי הדיווחים, גם עורך הדין של משפחת אמיני מתמודד כעת עם כתב אישום נגדו, הטוען כי ביצע "תעמולה נגד המערכת". אם יורשע, הוא צפוי לעונש מאשר של עד שלוש שנים.