פיקוד המרכז האמריקאי הודיע היום (חמישי) כי ארצות הברית העבירה יותר ממיליון כדורי תחמושת איראניים שנתפסו לכוחות המזוינים האוקראינים. ברשת CNN דווח כי על פי הודעת הפיקוד, ההעברה בוצעה ביום שני.

ברונו מארס כבש את הפארק: הסלבס התייצבו ויש כאלו שגם הבריזו
תקיפה מזעזעת: בן 54 נהרג בעת שניסה להגן על עצמו מכלב תוקפני

"הממשלה קיבלה בעלות על תחמושת זו ב-20 ביולי 2023, באמצעות תביעות החילוט האזרחיות של משרד המשפטים נגד משמרות המהפכה האסלאמיים של איראן", נכתב בהודעה.

משרד המשפטים הודיע ​​במרץ כי הוא מבקש לחלט מיליון כדורי תחמושת איראניים, אלפי נתיכי קרבה לרימוני נ"ט ואלפי קילוגרמים של דלק לרימוני נ"ט שהצי תפס מאיראן בעת שהובלו לתימן.

עוד נכתב, כי "תחמושת זו נתפסה במקור על ידי כוחות הצי של פיקוד המרכז האמריקאי מהספינה MARWAN 1, ב-9 בדצמבר 2022. התחמושת הועברה ממשמרות המהפכה האיראניים לחות'ים בתימן תוך הפרת החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 2216".

ממשל ביידן שקל במשך חודשים כיצד לשלוח באופן חוקי את הנשק שנתפס, המאוחסן במתקני פיקוד המרכז ברחבי המזרח התיכון, לאוקראינה. במהלך השנה האחרונה, הצי האמריקאי תפס אלפי רובי סער איראניים ויותר ממיליון כדור תחמושת מכלי שיט המשמשים את איראן לשילוח נשק לתימן. ההחרמות, המבוצעות לעתים קרובות בשיתוף כוחות שותפים אזוריים, מכוונות כלי שיט קטנים ללא מדינה בנתיבים המשמשים באופן היסטורי להברחת נשק לחות'ים בתימן.

באמצע ינואר סייעה ארה"ב לכוחות צרפתיים בחרם של 3,000 רובי סער שהיו בדרכם מאיראן לתימן, וכן 23 טילי נ"ט מונחים. לאחר ההחרמה, ארה"ב נטלה משמורת על הנשק שנתפס.

סיכול הנשק הבלתי חוקי חתם תקופה בת חודשיים שבה ארה"ב ושותפותיה תפסו כמות של 5,000 כלי נשק ו-1.6 מיליון כדורי תחמושת, לפי הפיקוד המרכזי.

פקידים במשרד המשפטים ובמשרד ההגנה עובדים יחד כדי למצוא מסלול משפטי לשלוח את הנשק לאוקראינה, אמרו פקידים, ואחת הדרכים היא באמצעות הרשויות לחילוט אזרחי בארה"ב.

משרד המשפטים הגיש לפחות שתי תלונות חילוט נגד תחמושת וכלי נשק איראניים שנתפסו השנה. מלבד ההודעה במרץ, הודיע ​​משרד המשפטים ביולי כי הוא מבקש לחלט "מעל 9,000 רובים, 284 מקלעים, כ-194 משגרי רקטות, מעל 70 טילי נ"ט מונחים ומעל 700,000 כדורי תחמושת" שנתפסו מאיראן על ידי הצי האמריקאי.

פעילות הטרור של איראן ברחבי העולם (צילום: באדיבות המוסד)

"בסופו של יום, אוקראינה זקוקה לאספקה ​​​​שונה למאמץ המלחמתי, ולמרות שזה לא פתרון לכל הצרכים הצבאיים של אוקראינה, היא תספק תמיכה קריטית", אמר ג'ונתן לורד, עמית בכיר ומנהל תוכנית הביטחון במזרח התיכון במרכז לביטחון אמריקאי חדש, שדחף את ארה"ב לשלוח את הנשק האיראני שנתפס לאוקראינה במאמר דעה בפברואר.

לורד הוסיף כי למהלך עשויות להיות השלכות גם על מערכת היחסים של איראן עם רוסיה. "במשך יותר משנה, מל"טים איראנים בידי הצבא הרוסי שימשו לתקיפה ורצח של אזרחים אוקראינים", אמר לורד. "יש צדק פואטי באוקראינה תוך שימוש בנשק איראני שנתפס כדי להגן על אנשיה מפני הפלישה הפלילית וההתעללות של רוסיה. בנוסף, מדיניות זו עשויה להפעיל לחץ גדול יותר על היחסים המתפתחים בין מוסקבה לטהרן".

ההחלטה עלולה לתקוע טריז בין איראן לרוסיה, שיצרו שותפות הגנה דה פקטו במהלך החודשים האחרונים, כאשר איראן תספק לרוסיה מל"טים למלחמתה באוקראינה ורוסיה תשתף פעולה עם איראן בייצור טילים והגנה אווירית.