פרס נובל לשלום לשנת 2023 הוענק היום (שישי) לנרג'ס מוחמדי, פעילת זכויות אדם ונשים באיראן. בהודעה של ועדת הפרס נמסר: "פרס נובל לשלום מוענק למוחמד על מאבקה נגד הדיכוי של נשים באיראן ומאבקה לקידום זכויות האזרח והחירום לכל". בעוד ועדת הפרס הכריזה על הזכייה - מוחמדי כלואה בבית הסוהר באיראן, לאחר שנעצרה בעבר כמה פעמים, ואינה יכולה לקבל בעצמה את הפרס, העומד על סך של כמיליון דולרים.

על תגליות בחקר האלקטרונים: פרס נובל לפיזיקה הוענק לשלושה חוקרים

סך המועמדים לפרס עמד השנה על 351 מועמדים. מדובר במספר המועמדים השני הכי גבוה אי פעם אחרי שנת 2016, אז היו מועמדים 376 מועמדים. 

מוחמדי הורשעה חמש פעמים בבית המשפט באיראן. היא כלואה ל-31 שנות מאסר, ונגזרו עליה יותר מ-100 מלקות. בעת הכרזת הפרס הדגישה הנציגה את מאבק הנשים והאזרחים באיראן במסגרת מחאת החיג'אב: "נשים, חיים, חירות", כך פתחה נציגת ועדת פרס נובל לשלום את דבריה, בהוקרה לסיסמת מחאת החיג'אב באיראן, שפרצה לפני קצת יותר משנה, על רקע מותה של מהסא אמיני בידי משמרות הצניעות, לאחר שלא עטתה כיסוי ראש כהלכה.

מוחמדי הובילה מחאה בכלא אבין בטהראן ונענשה על כך בבידוד. בנוסף, היא הצליחה להבריח מאמר דעה שפורסם בעיתון ניו יורק טיימס, עם הסיסמה: "ככל שיאסרו יותר מאיתנו - כך נתחזק יותר". 

ועדת הפרס הודיעה כי היא מבקשת לקדם באמצעות הענקת הפרס הכרה וחיזוק לאסירים ולעצירים ולמאות האלפים שמחו ברחובות איראן. "רק באמצעות שוויון זכויות מלא בין האנשים נשיג שוויון בין האומות ברוח חזונו של אלפרד נובל", סיכמה.