אז שהחלה מתקפת חמאס על ישראל והוכרז על מלחמה, הבינו אזרחים רבים שאין זמן לחכות להסברה הישראלית הממוסדת והחלו לעשות באופן מיידי כל שביכולתם על מנת לתווך לעולם את התמונה האמיתית ואת הזוועות המתרחשות בארץ.

ישראל במלחמה | יותר מ-100 גופות בבארי; חמאס מאיים בהרג החטופים
ללא התייחסות לגנץ; הכחשה לאזהרה המצרית: נאום המלחמה של נתניהו

אחת מהיוזמות הללו היא קבוצת הוואטסאפ "חמ"ל הסברה - חרבות ברזל". "השם לא כל כך מקורי, לא היה לנו זמן", אומרת דניאלה טראוב, דוקטורנטית ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת אריאל ויוזמת הקבוצה. "מפני שבעבר כבר הקמתי חמ"לים שעסקו בהחזרת שלושת הנערים החטופים, וגם היה לנו חמ"ל הסברה בזמן מבצע 'עמוד ענן', אז ברגע שראיתי מה שקורה עכשיו ידעתי שהתמונות הבאות שהולכות להיות מופצות בעולם יהיו של חיילים נכנסים לתוך עזה ושפלסטינים הולכים להשתמש בכך כדי להשיג אהדה בינלאומית".

ואז החלטת לפעול?
"ברגע הזה פניתי לכמה שיותר אנשים שאני מכירה כדי ליצור פלטפורמה הסברתית שבה אנחנו כותבים מסרים, מתרגמים לשפות זרות, אחר כך מעבירים לגרפיקה ולווידאו ואז להפצה דרכינו בכל מיני קבוצות, דרך הרשת ודרך משפיענים שישתמשו בכך בפלטפורמות שלהם. המטרה היא קהל חוץ, כמה שיותר אהדה בינלאומית על מנת לאפשר לצה"ל כמה שיותר מרחב פעולה".

ההצטרפות לקבוצה היא דרך וואטסאפ ופייסבוק. לעמוד הפייסבוק למשל הצטרפו כבר כ-2,400 איש. "ביום שבת בערך בשעה 11:00 זה כבר היה באוויר", אומרת טראוב. "בפתיחת הקבוצה שותף גם ארגון Lola בהובלת אנה שניידמן, אורטל תמם ואורפז חן. כל הזמן מצטרפים אנשים. אחד כותב, השני עושה גרפיקה, האחר משרד יח"צ, ועוד. יש התגייסות מדהימה של אנשים. יש לנו כבר כמה סרטונים ומסרים שהעלנו. לדוגמה, השוואה של מה שקורה כאן בארץ לפיגוע 11 בספטמבר האמריקאי ולמתקפה על פרל הארבור, או ההפצה של ההאשטג FreeIsrael#".

לדברי טראוב, למסרים של אזרחים יש יתרון על פני מסרים ממוסדים. "גם אם עובר מסר דרך משרדי הממשלה, המסר לא אמין, כי זה נתפס כפרופגנדה", היא אומרת. "אבל כשאזרחים עושים את זה, זה הרבה יותר אמיתי וכן, ואנשים יכולים להזדהות עם זה. אנחנו מתרגמים את המסרים לאנגלית, גרמנית, צרפתית, צ'כית, סלובקית, אנגלית, ספרדית, פולנית ויש גם מתרגמים לסינית. התחלנו לתרגם גם לערבית. שמנו גם סרטונים של חטופים. לילדים אנחנו מטשטשים את הפנים. המטרה היא להעלות כל יום כמה שיותר תוכן כדי שאנשים יוכלו לשתף את זה. המטרה היא להגיע לכמה שיותר אנשים בחו"ל כדי שיגרמו לממשלות שלהם לתת לצה"ל מרחב פעולה כמה שיותר ארוך".

את מאמינה שזה משפיע?
"בקמפיין להשבת שלושת הבנים, Bring Back Our Boys, היו אפילו ראשי ממשלות ששיתפו את התוכן שלנו. זה כאמור יכול לתת לצה"ל אורח רוח לפעול כמה שיותר זמן".

המתנדבים טוענים כי אף שכרגע העולם נותן לנו גיבוי מוחלט, משימת ההסברה עדיין אינה פשוטה. "קודם כל, התגובה האזרחית המהירה היא הסיבה לכך שכל העולם רואה את אותם הסרטונים", אומרת טראוב. "הפעילים שעובדים בשטח וברשתות גם יעשו עבודה בהמשך. עוד מעט אנחנו עלולים לראות מראות קשים מעזה, והפעילות שלנו היא זו שתסייע להמשך הלגיטימציה לצה"ל".

סיטואציה מורכבת
"אנחנו חבורה של בוגרי דובר צה"ל, שנמצאים היום בכל מיני מקומות. חלק נמצאים בעשיה פוליטית, חלק במדיה חברתית, חלק בדוברויות שונות, וחלק, כמוני, שלא קשורים לתחום אבל מבינים כמה ההסברה של ישראל בעולם היא חשובה ועד כמה זה קריטי וחשוב שיהיו כמה שיותר דברים אמינים שמגיעים לאנשים ברחבי העולם", אומרת דנה יעקובי, שחקנית, שהצטרפה לקבוצת ההסברה של בוגרי דובר צה"ל, שאת הקמתה יזמו בין היתר אור מוזס ואור בן אסולי. לדברי יעקובי, הקבוצה כוללת כרגע עשרות חבר'ה, חלקם בארץ, חלקם נמצאים ברחבי העולם, "כשכולם רוצים לעזור במטרה להגיע לאנשים שלא מכירים אותנו בכלל, שאין להם מושג מה קורה בישראל, ולתווך להם את המצב האמיתי".

מהו המסר שאתם רוצים להעביר לעולם?
"כיום אנחנו נמצאים בסיטואציה מאוד מורכבת של פגיעה בילדים, בנשים, בקשישים וחשוב להוציא את זה החוצה, שידעו שחמאס זה ארגון טרור. כמו שלא אכפת לו מתושביו ברצועה והוא משתמש בהם כמגן חי, ככה גם חמאס רוצה לפגוע באזרחים שלנו. הקמנו עמוד בפייסבוק ובאינסטגרם בשם Israel’s Story ואנחנו מפיצים בו את מה שקורה פה באמת.

אנחנו לוקחים בין היתר סיפורים מאוד כואבים שאנשים פרסמו בפייסבוק שלהם, מתרגמים ומפרסמים אותם. כשיש נתונים כלשהם מעודכנים, אז משתדלים להוציא גם את זה החוצה והכל במטרה לספק לעולם מידע אמין על מה שקורה פה ולהראות לעולם את האמת על חמאס, ארגון הטרור שלא בוחל באמצעים ואין לו כבוד לחיי אדם ולאזרחים חפים מפשע".

לדברי יעקובי, החשיבות בכך שגם אזרחים מן השורה עוסקים בהסברה היא העובדה "שהרשת היום היא מקום מבוזר, ואנשים היום לוקחים מידע מכל מיני מקומות ולאו דווקא ממדיה מסורתית. לכן כמה שיותר יוזמות כאלה שיקומו גם מאנשים פרטיים, מה טוב. כמו כן, בגופים המסורתיים, הממשלתיים או הצבאיים, זה לוקח יותר זמן כי כל מידע או פוסט אמור לעבור אישורים וכדומה. פה זה יותר מהיר, זו קבוצה שיכולה לתת מידע יותר מיידי מגופים רשמיים.

וכאמור, כמה שיותר מידע  - יותר טוב. כשאנחנו, אזרחי המדינה, פותחים את הרשתות החברתיות אז כאילו כולם מבינים מה קורה פה, אבל בחוץ לא בדיוק סופרים אותנו ולא באופן שהיינו רוצים. לכן מאוד חשוב להפיץ מסרים הלאה ובשפות זרות. אנחנו גם מתרגמים מידע ומפרסמים וגם קוראים לאנשים פרטיים לשתף מתוך העמוד שלנו".

"יש משרד הסברה, אבל עדיין אין הסברה. איפה ראית הסברה ישראלית? יש אנשים שאוהבים את המדינה, שחרדים לקיומה וגורלה ושמתנדבים לסייע מהמשרד או מהשולחן הפרטי שלהם", אומר אבירם גבעוני, יועץ אסטרטגי, שחי על הקו ישראל-גרמניה. "בעבר עשיתי לא מעט פעילויות התנדבותיות למען הסברה ישראלית בזירה הבינלאומית. כמובן שגם הפעם החלטתי להתנדב ולהירתם למשימה. העמדתי את המשרד שלי בגרמניה כדי לעשות הסברה ישראלית לרחבי אירופה, אם זה לגרמניה, אוסטריה, שוויץ, וגם לשאר מדינות אירופה".

מה בעצם אתה עושה?
"אחרי שראיתי בשבת את החדשות ולא ישנו כל הלילה, החלטתי לפעול בנושא. הייתי בקשר רצוף עם המדיה הישראלית, נכנסתי לקבוצות של עיתונאים וביקשתי מהם לשתף אותי במידע ובסרטונים. במקביל בדקתי עם המדיה האירופית האם יש להם חומרים מהארץ. אני מפעיל ישראלים דוברי שפות אירופיות כדי שיתרגמו לשפות המדוברות באירופה סרטונים שאני מקבל מהארץ בטלגרם או ברשתות החברתיות.

למדתי מניסיוני שאם רוצים לקבל אפקט, יש להעביר את המסרים בשפת המקור של כל מדינה, ולא רק באנגלית. ככה מסרים חודרים ויוצרים הזדהות עם הצד הישראלי. אחרי שהמסר מתורגם וערוך, אני חוזר לכל כלי התקשורת האירופאים שאיתם אני נמצא בקשר יומיומי ומעביר להם את הסרטונים כדי שיראו מה קורה כרגע בישראל.

אני חייב לציין שלא כולם מקבלים זאת בזרועות פתוחות, יש שטוענים שאולי זה פייק, אולי זה מקור לא אמין, ואז אני מסביר להם שלצערנו מדובר במציאות שישראל חווה בימים אלה. בנוסף לחומרים שאני מעביר, אני גם מספר לאנשי התקשורת באירופה מה קורה בישראל, מסביר את המציאות מהצד הישראלי, איך זה נראה כרגע בארץ".

למה חשוב לך לעשות זאת?
"אנחנו אוהבים את המדינה שלנו. אני עובד הרבה בזירה הבינלאומית ומנצל את הקשרים שיש לי עם כלי תקשורת ונרתם למאמץ לעשות הסברה ישראלית בכל מקום שאפשר. ביום ראשון על הבוקר שלחתי לתקשורת באירופה כמה מהסרטונים הנוראים שראינו, ביניהם של הנשים המבוגרות שהועברו לעזה, ואת האישה המבוגרת שרעול פנים שם עליה את הנשק שלו, כשהכתוביות המתארות מה שקורה רשומות בשפת אותה המדינה. בנוסף, יש לי כבר סרטונים מוכנים המסבירים את הסיטואציה במדינת ישראל ומה מקור הסכסוך".

"ההסברה שאנו עושים היא לא כל כך קלה כמו שזה אולי נשמע, כי יש עכשיו גם מאמץ להראות לעולם שהטרור עלה מדרגה", מוסיף גבעוני. "אולי יש גיבוי מוחלט לישראל בדרג המדיני בקרב המדינות השונות, אבל אנשי התקשורת, אם זה עיתונאים, כתבים, עורכים, מגישים ברדיו, בטלוויזיה, בלוגרים, עדיין שואלים אם זה באמת אמיתי או פייק, כי אף אחד לא תופס את הזוועות שאנו רואים מול העיניים. פניתי למשל היום ואתמול למספר מערכות תקשורת ברחבי אירופה עם תמונות וסרטונים מצמררים שכל ישראלי נחשף אליהם בימים האחרונים, וקיבלתי מספר תשובות ש'זה לא יכול להיות אמיתי'. לכן גם בעת הזו ההסברה היא לא פשוטה".

"בשבת בערב פתחנו קבוצת וואטסאפ בשם 'עוזרים בהסברה' של אנשים שרובם דוברי עברית וחלקם הגדול נמצאים בארצות הברית, ביניהם איה שכטר, נועה ויוני לייטרסדורף ואייל שחר. רוב האנשים בקבוצה, שמונה כרגע כ־800 איש, הם משפיעי דעת קהל, מבינים את המצב ומטרתם היא להגביר את המודעות והקונטקסט של מה שקורה במדינה", אומר דוד יערי, לשעבר נספח כלכלי של אריזונה בישראל, וכיום מכהן כסגן יו"ר קק"ל בארץ ויו"ר ארגון כל ישראל - הציונים הכלליים בקונגרס הציוני.  

חלק מהתסכול של קבוצות הוואטסאפ השונות, אומר יערי, "היא העובדה שיש קבוצות פתוחות, כל אחד מעלה כל מיני דברים ואז זה לא אפקטיבי. אצלנו אנחנו מעלים רק עובדות המגיעות ממקורות אמינים בישראל, ואת המידע הזה מנסים לתגבר ולשתף. מצד שני, גם מעלים קישורים לכל דבר מטעה או שקרי שמפורסם על מנת שאנשים יגיבו לכך כדי לשקף את האמת".
תן דוגמה לתוכן שהעליתם.

"קודם כל, אנחנו בעיקר מנסים לשים את הדגש על החטופים, לציין שיש שם בני נוער, ילדים, זקנים. יש לנו פוסט על זה. יש גם מקומות בארצות הברית שמארגנים הפגנות למען ישראל, ואנחנו שולחים לשם חומרים כדי להפיץ. ברגע שחומרים מגיעים מאנשים רגילים ולא מהממסד, אז גם יותר קהל נרתם לזה".

כולם מקשיבים
"אנחנו עומדים בקשר קבוע עם קרוב ל־1,000 עיתונאים באירופה שהיו בעבר בקשר איתנו, או השתתפו בסיורים שלנו", אומר הרב מנחם מרגולין, יו"ר איגוד הארגונים היהודיים באירופה (EJA). "בימים אלה אנחנו מעבירים להם חומרים שאנחנו מקבלים מהנציגות שלנו בישראל, והצוות שלנו מתראיין, מעביר כל הזמן אינפורמציה לעיתונאים.

כמו כן, גם באמצעות קבוצות של סטודנטים יהודים שחיים באירופה אנו משתפים את המסרים במדיה החברתית. חומרים יש הרבה, אבל מה שחשוב זה לוודא שעיתונאים סומכים על המקור ששולח להם את החומר הזה. יש הרבה פייק ברשתות, ועיתונאים צריכים לסנן. אבל אינפורמציה שמגיעה מאיתנו, אחרי עשור שאנחנו עובדים איתם, עיתונאים מתייחסים אליה בצורה רצינית".

מה למשל עשיתם מאז פרוץ המלחמה?
"הצוות שלנו מתראיין כל הזמן לעיתונאים בצרפת, אנגליה גרמניה, בלגיה, וגם לעיתונות מזרח אירופאית. אנחנו כל הזמן דואגים שהנרטיב הנכון יפורסם בכלי התקשורת. המטרה היא להראות את השפל המוסרי של ארגון החמאס, העובדה שהם רוצחים וחוטפים ילדים, נשים וזקנים. המסר הנוסף הוא הצורך בלגיטימציה מוחלטת לפעילות של ישראל וצה"ל במלחמה הזאת. ברוך השם, כולם מקשיבים לצוות שלנו, כולם בהאזנה, כולם רוצים לשמוע, ואני מקווה שנמשיך לראות תמיכה רחבה בישראל ובמדיניות שלה".