מבצע חרבות ברזל: עיתון הניו יורק טיימס האמריקאי דיווח היום (רביעי) כי בכירים במשטר האיראני הופתעו מהמתקפה הרצחנית על עוטף עזה ביום שבת. לפי הדיווח, גורמי המודיעין האמריקאי נחשפו למידע שהראה כי ההנהגה בטהרן לא עודכנה בתוכניות התקיפה.

היום החמישי למלחמה: אזעקות בכל צפון הארץ, חמאס לקח אחריות על הירי לחיפה
גנץ ואיזנקוט משתתפים בקבינט הביטחוני | חלוקת התפקידים בממשלת החירום

בשל המידע המודיעיני, בוושינגטון מטילים ספק בעומק המעורבות של איראן בתכנון המתקפה, על אף שכידוע המשטר תומך רבות בפעילות חמאס. אתמול אמר לקונגרס האמריקאי גורם בכיר בקהילת המודיעין כי עוד לא נמצאה ההוכחה המקשרת ישירות את איראן לתכנון המתקפה, אך גם כי מתקבלות ראיות סותרות לגבי מעורבות איראן באירוע.

אתמול אמר המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, כי "המשטר הציוני הגוזל, ספג תבוסה צבאית ומודיעינית שאינו יוכל לתקן". על פי סוכנות הידיעות IRNA, חמינאי הוסיף כי המתקפה גרמה ל"רעידת אדמה הרסנית, שישראל לא תוכן להשתקם ממנה כל כך בקלות".

המנהיג העליון של הרפובליקה האסלאמית, שהשתתף בטקס סיום צבאי, הוסיף: "אנחנו מנשקים את ידי הפלסטינים שתכננו את התקיפה. אלו שקושרים את איראן למתקפה של חמאס על ישראל - טועים". לדבריו, "מעשיהם של הציונים הם אלו שהביאו עליהם את האסון הזה, כשהאכזריות והפשע שלהם עברו כל גבול. כל העולם המוסלמי מחויב לתמוך בפלסטינים וימשיך לתמוך בהם, אך העובדה שזו עבודה עצמאית של הפלסטינים, זהו צעד גדול להצלת פלסטין".

ביום ראשון האחרון דיווח עיתון הוול סטריט ג'ורנל האמריקאי כי גורמי ביטחון איראניים סייעו לחמאס בתכנון מתקפת הפתע שלו נגד ישראל, ונתנו לה אור ירוק בפגישה משותפת שהתקיימה בביירות ביום שני שעבר. עוד דווח כי קציני משמרות המהפכה האסלאמית של איראן עבדו עם חמאס החל מחודש אוגוסט כדי לתכנן את הפלישה הקטלנית שגבתה את חייהם של מאות בני אדם בתוך שטח ישראל, והתבצעה מהאוויר, מהים והיבשה.

על פי הדיווח, פרטי התקיפה הוכנו מראש במהלך מספר פגישות בבירת לבנון, בהן השתתפו קציני משמרות המהפכה ונציגי ארבע קבוצות מיליטנטיות הנתמכות על ידי איראן, בהן כאמור חמאס וגם חיזבאללה הלבנוני.