נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, המרבה להגדיר את עצמו כבן בריתה הנאמן ביותר של ישראל שכיהן אי פעם בבית הלבן מתח אתמול (רביעי) ביקורת נוקבת על ראש הממשלה בנימין נתניהו ועל התנהלותו של המודיעין הישראלי אל מול חמאס במבצע הנוכחי. 

ההנהגה האיראנית הופתעה מההתקפה של חמאס על העוטף
"הרגשה נוראית ומפחידה": הישראלים שתקועים במדינות ערב
 
בשיחה עם תומכיו בוסט פאלם ביץ' שבפלורידה, שם נכחו מספר רב של מצביעים יהודים, חשף טראמפ סיפור שלא סופר לפני. על פיו, ישראל עבדה עם ארה"ב בשנת 2020 על תוכנית לחיסול מפקד הביטחון והמודיעין העליון של איראן, קאסים סולימאני, אולם זמן קצר טרם המתקפה המתוכננת הודיעה כי לא תקח חלק במהלך.

"לעולם לא אשכח שביבי נתניהו אכזב אותנו. זה היה דבר נורא מאוד", שיתף. נתניהו שיבח בזמנו את החיסול האמריקאי, אך התגובה הייתה "אילמת" לטענתו מצד גורמים רבים מישראל, מתוך חשש מתקיפה איראנית בשטחי המדינה.

לאחר מכן, מתח טראמפ ביקורת חריפה על המודיעין הישראלי, והצביע על כישלונו אל מול תקיפותיו האחרונות והקטלניות של חמאס. "הם חייבים לסדר את זה", אמר. לצד הביקורת, טען כצפוי כי "הוא תומך באופן מלא במלחמה נגד החמאס". 

דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)
דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)

כמו כן, הנשיא האמריקאי לשעבר התראיין ברשת החדשות "פוקס ניוז" וביקר אף שם את התנהלותו של נתניהו והמודיעין הישראלי במבצע הנוכחי. "נתניהו לא היה מוכן וישראל לא הייתה מוכנה", טען. "המודיעין הישראלי היה חסר, אלפי אנשים ידעו על זה ונתנו לזה לחמוק".

טראמפ אף האשים את הנשיא ביידן ביכולתו של החמאס לתקוף את ישראל וחזר על הנרטיב לפיו ארה"ב העבירה כספים לאיראן, המהווה גוף תמיכה ותיק של הארגון הטרוריסטי. כמו כן, חזר על הצעתו כי שפיכות הדמים לא הייתה מתרחשת אילו היה נשיא. את העימותים בצפון אל מול חיזבאללה, ייחס גם כן לביידן וכינה את הארגון שוב ושוב כ"חכם מאוד".

לא דיי בכך, טראמפ אף כינה את שר הביטחון יואב גלנט "הטיפש הזה" על כך שהזהיר את חיזבאללה מלתקוף את ישראל.

דבריו של טראמפ בפלורידה גררו ביקורת כמעט מיידית מצד מושל המדינה, רון דה-סנטיס, יריבו הצמוד בפריימריז. לדבריו: "מחבלים רצחו לפחות 1,200 ישראלים ו-22 אמריקאים המוחזקים כבני ערובה, אז זה אבסורד שמישהו, ועוד מישהו שמתמודד לנשיאות, בחר עכשיו לתקוף את ידידתנו ובת בריתנו, ישראל, והרבה לשבח את הטרוריסטים של חיזבאללה כ'חכמים מאוד'".

מטעם שר הביטחון גלנט נמסר: "השר לא התייחס ולא התבטא בשום דרך למיוחס לו בפרסומים השונים, לפיהם 'הוא מקווה שחיזבאללה לא יתקפו אותנו מצפון'. מדובר בספקולציה מופרכת - שר הביטחון משוכנע ובטוח בכוחם של צה״ל וגופי הביטחון לפגוע בכל אויבנו, כפי שפועלים כעת נגד החמאס בעזה".