"חרבות ברזל" - היום ה-15 ללחימהבקהיר, בירת מצרים, נערכה היום (שבת) פסגה בינלאומית שעוסקת במלחמה בין ישראל לארגון הטרור חמאס ברצועת עזה. בפסגה משתתפים בין היתר נשיא מצרים, עבד אל-פתח א-סיסי, מלך ירדן, יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ומנהיגים מהעולם המערבי. במקביל, העיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" דיווח כי איראן לא הוזמנה להשתתף בפסגה לאחר שקיבלה "איתותים אמריקניים שליליים", כשגם אף נציג ישראלי ונציג מארגון חמאס לא משתתפים בפסגה.

בפתח הפסגה, נאם א-סיסי ואמר: "אנו מגנים את הפגיעה באזרחים חפים מפשע, חיסול הנושא הפלסטיני ללא פתרון צודק לא ייצא לפועל, במיוחד לא על חשבון מצרים. יש לחזור למפת הדרכים לסיום הטרגדיה האנושית בעזה ולהחיות את תהליך השלום, ויש להתחיל בהפסקת אש שתוביל להקמת המדינה הפלסטינית".

נשיא מצרים במהלך הפסגה בקהיר (צילום: AFP via Getty Images)
נשיא מצרים במהלך הפסגה בקהיר (צילום: AFP via Getty Images)

"אנו עוקבים בתדהמה אחר השתיקה העולמי כלפי הענישה הקולקטיבית ברצועת עזה, וקוראים להגנה בינלאומית על העם הפלסטיני ועל האזרחים החפים מפשע בעזה", הוסיף. לדבריו, "ההפצצות הישראליות המתמשכות על הצד הפלסטיני של מעבר רפיח מעכבות את הסיוע ההומניטרי, ויש להבטיח את המשך הזרמת הסיוע באופן בר-קיימא ובטוח". עוד הוסיף כי "עקירת הפלסטינים פירושה סיום הסוגייה הפלסטינית. הפלסטינים מסרבים לעזוב את אדמתם, הפתרון היחידי לסוגיה הוא הזכות של הפלסטינים להגדרה עצמית, יש להחיות את האופק המדיני כדי ליישם את פתרון שתי המדינות".

גם מלך ירדן עבדאללה נאם בפסגה: "אנו נפעל לעצור את האסון ההומניטרי שדורם את האזור כולו לתאום, אנו זועמים על האלימות כלפי האזרחים בעזה, בגדה במערבית ובישראל. מה שקורה ברצועת עזה מבחינת פגיעה באזרחים ומניעת צרכים בסיסיים הוא פשע מלחמה, ההשלכות של חוסר המעש הבינלאומי בנוגע לנעשה בעזה הוא אסון לכולנו".

המלך עבדאללה במהלך הפסגה בקהיר (צילום: AFP via Getty Images)
המלך עבדאללה במהלך הפסגה בקהיר (צילום: AFP via Getty Images)

אבו מאזן במהלך הפסגה בקהיר (צילום: AFP via Getty Images)
אבו מאזן במהלך הפסגה בקהיר (צילום: AFP via Getty Images)

"אנו קוראים להפסקת אש מיידית בעזה ולמתן סיוע הומניטרי, דלק ותרופות. הסכסוך הזה לא החל לפני שבועיים והוא לא ייפסק אם נמשיך באותו הדרך, חייהם של הפלסטינים יקרים לא פחות מחייהם של הישראלים. המדיניות של ההנהגה הישראלית נבנתה על ביטחון ולא על שלום, והפכה את פתרון שתי המדינות לבלתי אפשרי. המסר שלנו לישראלים הוא שאנחנו רוצים שלום וביטחון עבורכם ועבור הפלסטינים", הוסיף.

אבו מאזן נאם בתורו: "ישראל פוגעת באלפי אזרחים, בתי חולים, בתי ספר ומקלטים, אנו מזהירים מפני גירוש ועקירת פלסטינים מעזה, ירושלים והגדה המערבית. ממשלת ישראל לא שמעה את הקריאות שלנו להפסקת אש, אנו דוחים את הפגיעה באזרחים משני הצדדים, מעגל האלימות מתחדש שוב בשל היעדר צדק והזנחה של זכויות הפלסטינים. מועצת הביטחון חייבת למלא את אחריותה ולהגן על העם הפלסטיני, לא נעזוב ונישאר בארצנו, אנו מאשרים כי שלום יושג רק על ידי יישום פתרון שתי המדינות, סיום הכיבוש ופתרון סוגיית הפליטים".

גם יורש העצר הכוויתי, אל-ג'אבר אל-סבאח, נאם: "הקהילה הבינלאומית מתמודדת עם הפרות ישראליות בסטנדרטים כפולים, הטרגדיה ההומניטרית בעזה היא תוצאה של כישלון הקהילה הבינלאומית למצוא פתרון צודק לסוגיה הפלסטינית. להתפתחויות האלו יהיו השלכות חמורות על האזור כולו". במקביל, מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אמר: "יש ליישם את החוק הבינלאומי ולהימנע מתקיפות על אזרחים, בתי ספר ובתי חולים בעזה, תושבי הרצועה צריכים לקבל סיוע הומניטרי, אנו מחדשים את הקריאה להפסקת האש על מנת להשיג שלום המבוסס על פתרון שתי המדינות".

שר החוץ הסעודי, פייסל בן-פרחאן: "מגנים את ההפרות של המשפט ההומניטרי הבינלאומי על ידי כל הצדדים ומגנים כל פגיעה באזרחים באשר הם, אנו קוראים לישראל להיות מחויבת לכיבוד החוק הבינלאומי. כמו כן, אנו קוראים לקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ על הצד הישראלי להפסיק את התקפיות בעזה ואת המצור על העיר, העדיפות העליונה שלנו היא עצירה מיידית של ההסלמה הצבאית".

שרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק: "ביטחון ישראל אינו ניתן למשא ומתן, המלחמה נגד חמאס חייבת להימשך, תוך התחשבות במצב ההומניטרי, עלינו להבחין בין אוכלוסייה אזרחית ומזהירים מפני הפצת שנאה, כמו כן, גרמניה קוראת לשחרור כל החטופים המוחזקים בידי חמאס".

בתוך כך, עוד דווח בעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי הפסקה תעסוק בין היתר בסיוע כלכלי לרצועת עזה לאחר שתסתיים המלחמה, וגם בנושא החטופים המוחזקים על ידי ארגון הטרור חמאס. לחץ אדיר מופעל בימים אלה על מצרים על מנת שזו תאפשר כניסת פליטים לשטחה מרצועת עזה, ובכך תאפשר להם להימלט מהפצצות צה"ל, אך קהיר נמנעת מלאשר זאת נכון לעכשיו. לאחרונה, אמר א-סיסי: "אם יש רעיון של עקירה, למה לא להעביר את הפלסטינים לנגב? אנחנו לא רוצים שסיני תהפוך לבסיס לפתיחת פעולות טרור נגד ישראל. להמשך המבצעים הצבאיים הנוכחיים בעזה יהיו השלכות שעלולות לצאת משליטה ולאיים על התרחבות הסכסוך‌‌".