מלחמת חרבות ברזל: בצל הדיווחים על מאמצים לשחרר חטופים ישראלים בעלי אזרחות כפולה, קרא הערב (שני) הרב מנחם מרגולין, יו"ר איגוד הארגונים היהודיים באירופה, להעניק אזרחות זרה לישראלים שנחטפו לרצועת עזה. 

היום ה-17 למלחמה: כטב"מ יורט באזור עכו; פגיעה ישירה במוזיאון ביד מרדכי
בכיר ישראלי לניו יורק טיימס: חמאס עשוי לשחרר 50 חטופים נוספים ללא עסקה

"אם חמאס משחררים חטופים עם אזרחות כפולה, על מדינות אירופה לפעול כדי להעניק לכלל החטופים אזרחות. אל תתנו ליהודים לעבור שוב סלקציה".

בתוך כך, גורמים בכירים טוענים כי העיכוב בפתיחת הכניסה הקרקעית לרצועת עזה נובע מעמדתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שרוצה למצות את השלב הראשוני של חיסול בכירי החמאס והתקיפות האוויריות. ללא קשר לדחייה, נעשים ניסיונות למצות עד תום את הפוטנציאל של עסקה להשבת הישראלים החטופים הנמצאים בידי חמאס ובידי גורמים פרטיים בעזה. 

נזכיר כי דובר צה"ל אמר היום כי צה"ל לקח למעלה מאלף גופות של מחבלים ומחבלים שבויים, כולם אנשים חמאס. על פי הגורמים הישראלים המעורים במגעים, מתווכים מכמה מדינות (קטאר, צרפת וארצות הברית) מנסים להוביל לעסקה כוללת, שבה כל האזרחים הישראלים שאינם חיילי צה"ל ישוחררו.

"החמאס רוצה לשחרר טיפין טיפין, כמו שעשו ביום שישי כאשר שחררו את שתי החטופות בעלות אזרחות אמריקאית זה כמובן לא יקרה ולא בא בחשבון. מבחינתנו העסקה היחידה היא העסקה הכוללת, את המאמץ הזה בלבד נתניהו מוכן למצות, אך גם לזה יש דד-ליין של ימים, לא של שבועות". כך על פי הגורם הבכיר.

לדברי הגורמים: "התדרוכים שבאים בעיקר מהדרג הצבאי ונתמכים על ידי הבכירים הקרובים לצמרת צה"ל שהם חברים בקבינט המלחמה מפנים את האצבע אל נתניהו, טוענים כי הוא זה שמהסס ומעכב את הכניסה הקרקעית לעזה. בפועל, מה שהם מתרגמים כהיסוס וכהתלבטות - מבחינתו זאת בדיקה מחודשת לפני שמקבלים החלטות הרות הגורל".

מוקדם יותר היום, דיווח עיתון הניו יורק טיימס מפי גורם צבאי ישראלי בכיר, כי נרשמת התקדמות במגעים בתיווך קטאר לשחרור החטופים, ועולה האפשרות כי כחמישים חטופים בעלי אזרחות זרה ישוחררו בנפרד מעסקה רחבה יותר.