תמיכה בלתי מסוייגת בזכותה של ישראל להגן על עצמה, גינוי חריף לחמאס ותביעה מפורשת וחד משמעית מאיראן לחדול לסייע בנשק ובאמצעי לחימה ליחידות מיליציה ולקבוצות טרור – כלולים בנוסח טיוטה של הצעת החלטה שארצות הברית מתכוננת להעלות להצבעה בישיבה מיוחדת של מועצת הביטחון, שתתכנס מחר (שלישי) בבוקר.

איבדו אמון? 42% מהציבור מאמין שארה"ב קובעת את מהלכי המלחמה
גורמים בכירים ישראלים: "נתניהו קר רוח אבל בודד, לא סומך על אף אחד"

זכות ההגנה העצמית מוגדרת בהצעת ההחלטה האמריקאית כ"זכות של יחיד או של קולקטיב, (מדינה) בישראל". התביעה מאיראן מנוסחת כהתראה "לחדול לייצא נשק וחומרי לחימה ליחידות מיליציה ולקבוצות טרור המהוות איום על השלום והבטחון באיזור, כולל החמאס".

כמוכן כוללת ההצעה, סעיף "פנייה דוחקת לארצות החברות לחזק ולהעצים את מאמציהן במטרה לעצור, לבלום ולאסור סיוע פיננסי לטרור, כולל לחמאס". סעיף מיוחד מציין ש"החמאס איננו עומד לצד הפלסטינים ואיננו מייצג את שאיפתם להגדרה עצמאית. החמאס הוגדר על ידי ארצות הברית כארגון טרור".

ההצעה האמריקנית כוללת לא פחות מ-17 סעיפים שאם לסכם אותם ניתנים להגדרה כמניפסט המאשרר את המטרות, היעדים ותפקידיו של הארגון העולמי. "זאת טיוטה של הצעת החלטה שפשוט מזכירה למועצת הביטחון, לאו"ם ולחברות הארגון העולמי, את היסוד לקיומן ואת המטרות והשאיפות בתחום השלום וההומניטריות שמתפקידן לקדם וליישם", אמר בשיחה שלא לייחוס סגן ראש משלחת מערבית.

לדברי מקורות במטה הראשי של האו"ם בניו יורק, שגריר ישראל גלעד ארדן היה מעורב בניסוח טיוטת הצעת ההחלטה האמריקאית, והאמריקאים אף התחשבו וקיבלו הערות ותיקונים שארדן הציע.

אחד הסעיפים הראשונים, "מדגישים שמתקנים אזרחיים והומניטריים, כולל בתי חולים, מתקנים רפואיים, בתי ספר, מקומות עבודה ומתקנים של האו"ם וכולל אנשים שעובדים בתפקידים רפואיים, חייבים להיות מכובדים ומוגנים". 

סעיף אחר דוחק ב"ארצות החברות ובארגונים בינלאומיים לפעול בדחיפות ובאופן מיוחד לסייע לאו"ם ולארצות איזוריות במטרה למנוע ולעצור את האלימות בעזה מלהתפשט למקומות אחרים באיזור ובמיוחד לבלום את החיזבאללה וקבוצות חמושות אחרות באיזור שמפירים את ההחלטה 1701 משנת 2006".

סעיף מיוחד בטיוטה "מביע דאגה עמוקה מהמצב ההומניטרי בעזה ואת התוצאות החמורות של המצב על האוכלוסיה האזרחית, במיוחד על הילדים".                  

משלחת ארה"ב באו"ם בראשות השגרירה לינדה תומס-גרינפילד, פועלת בקרב חברות מועצת הביטחון במטרה להבטיח תמיכת רוב של תשע מהחברות, הדרוש לאישור הצעות החלטה. 

משיחות עם דיפלומטים בכירים, עולה הערכה מוסכמת כי גם אם האמריקאים יצליחו להבטיח רוב של תשע חברות המועצה – הצעת ההחלטה קרוב לודאי תסוכל ולא תאושר. הערכה היא, שרוסיה תנצל את זכות הווטו שלה כחברה קבועה במועצה ותמנע אישור ההחלטה. גם סין, אחת מחמש

החברות הקבועות ובעלות זכות וטו, צפויה להתנגד להצעת ההחלטה האמריקאית. בשבוע שעבר בדיון חירום שקיימה מועצת הביטחון על "המשבר בעזה", הצעת החלטה שרוסיה יזמה סוכלה על ידי ווטו שהטילה ארצות הברית. הצעת ההחלטה הרוסית  התעלמה לגמרי  מאיזכור החמאס כמי שהתחיל במתקפה ולא כללה גינוי לרציחות ולחטיפות שהחמאס ביצע.

בעת שנעשות ההכנות לישיבת מועצת הביטחון ולהצבעה על הצעת החלטה אמריקאית נגד טרור ודרישה להגנה על אזרחים – מתפרסמים דיווחים שרוסיה הגבירה את ההפצצות ושיגורי טילים נגד מטרות אזרחיות באוקראינה.      

לפי ידיעה שפורסמה היום, ששה אזרחים נהרגו בהתקפת טילים שביצעה רוסיה על קניון בעיר חרקוב. לרוסיה יש שגריר, נציג רשמי, חבר קבוע במועצת הביטחון. הוא ינאם בדיון על המתקפה הרצחנית שביצע ומבצע החמאס על מטרות אזרחיות בישראל.