קמפוסים רבים בארצות הברית, בהם של האוניברסיטאות הגדולות, לא נחשבו מעולם לתומכי ישראל, ובתקופות מתוחות ביטחונית, כמו בימי מלחמה או מבצע צבאי, האווירה הופכת קשה, עד כדי מצב בו סטודנטים יהודים וישראלים חוששים לצאת מהבתים. פרופסור אמיר שהם, ישראלי המלמד בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת טמפל שבפילדלפיה, סיפר בשיחה עם "מעריב" כי "הכל היה יחסית בסדר ב-13 השנים בהן אנחנו מתגוררים פה, למרות שאת השנה שעברה העברנו בארץ, אבל המצב מתחילת המלחמה פשוט קטסטרופה - האנטישמיות מזנקת והארגונים הפלסטינים ותומכי החמאס עולים יותר ויותר".

לאחר שחרורן: החטופות הישראליות הגיעו לבי"ח איכילוב| היום ה-17 למלחמה
דיווח: חמאס דרש אספקת דלק בתמורה לשחרור 50 חטופים; ישראל סירבה

"המגמות האלה נמשכות בכל הקמפוסים בארצות הברית, אם כי יש מספר מקומות בהן הנושא עלה לכותרות. כעת - זה פשוט מאבק יומיומי", ציין והוסיף: "באופן אישי, אני מקבל איומים על חיי מעצם העובדה שאני ואשתי - פרופסור עפרה בזל-שהם - הולכים בקמפוס כשאנחנו אוחזים בדגלי ישראל. הסטודנטים היהודים שלומדים פה מפחדים להסתובב עם סממנים יהודים, אבל הם ניגשים להודות לי על כך שאני מסתובב עם הדגל, ומראים לי בהחבא שרשרת מגן דוד שהם מסתירים מתחת לחולצה. הרב של חב"ד סיפר לי גם שפחות סטודנטים מגיעים אליו כעת - וזו הסיבה שאני הולך עם הדגל". הוא המשיך וסיפר על עצרת קטנה שנערכה בקמפוס למען החטופים: "מספר מצומצם מאוד של תומכים הגיע, לעומת המון פעילים פרו פלסטינים".

לדבריו, ברחבי הקמפוסים בארצות הברית פועלות אגודות סטודנטים שמארגנות אירועי תמיכה בפלסטינים ויוצרות בעצם טרור נגד ישראל ונגד יהודים. "אחד האירועים הגלויים שהתרחשו פה לאחרונה נרשם ב-8 באוקטובר, כאשר הם פרסמו ברשתות החברתיות קריאה לתומכי חמאס, לצד תמונות של הארגון, להמשיך להפגין ו'לשמור על המומנטום'. האנטישמים יוצאים מכל החורים בהם הסתתרו עד כה ואני מתכנן להיפגש עם נשיא האוניברסיטה כדי להציג בפניו מידע שאספנו על סטודנטים מהאגודות האנטי ישראליות הללו. בנוסף, שמעתי על מספר מקרים של מרצים שהתבטאו בצורה אנטי ישראלית. מדובר בכמה מקרים בודדים, כי לא מקובל באקדמיה להתייחס לסוגיות כאלה".

פרופסור שהם ציין עוד: "אני מקבל קללות ואיומים על חיי, והמצב באמת קטסטרופלי לעומת מה שהיה בעבר - מסתבר שהארגונים הפרו פלסטינים הללו עבדו כל השנים מתחת לפני השטח, ועכשיו הם יוצאים לאור, תוך קריאה לאנשים להרוג יהודים ולגרש אותם לאירופה, זו האידאולוגיה שלהם", הוסיף, "תחילה, האוניברסיטה כלל לא גינתה את הטבח בעוטף עזה, אלא רק הוציאה, וגם זה באיחור רב, הודעה מעורפלת למדי על 'בעיות במזרח התיכון'".

פרופסור אמיר שהם, יחד עם אשתו וסטודנטית ישראלית  (צילום: באדיבות המצולם)
פרופסור אמיר שהם, יחד עם אשתו וסטודנטית ישראלית (צילום: באדיבות המצולם)

יצאו הודעות המשך או שכלל לא גינו?
"אחרי ההודעה הראשונה פורסמה עצומה שדרשה מהם לפרסם גינוי מפורש, וייתכן שהתורמים הציגו גם הם את הדרישה הזו - בסופו של דבר, הרבה יהודים תורמים לאוניברסיטאות בארצות הברית. נראה לי שהם פשוט פחדו מהפסקת התרומות לאוניברסיטה. בכל מקרה, אני חושב שהנשיא בפירוש היה צריך לנקוט בעמדה כזו ולפרסם כבר בהתחלה את הגינוי".

איך הארגונים הפרו פלסטינים הגיבו?
"הם צפויים להפגין בהמשך השבוע - אנחנו בפירוש מנהלים מלחמות יומיומיות איתם, ובפגישתי עם הנשיא אני הולך לדרוש ממנו, כמי שנמצא בפרונט, שתהיה הגנה על הסטודנטים היהודים. אני לא יודע אם הם באמת יעשו משהו בנושא - אבל אני חייב לפחות לנסות, וכך הם לא יוכלו להתחמק והוא יהיה חייב להקשיב. כיום, יש מחלקות שלמות במדעי הרוח שאפשר בפירוש להגדיר אותן כאנטישמיות, כאשר בבית ספר למנהל עסקים בו אני יושב זה פחות מורגש ואנשים באים אלי ומביעים הזדהות. אפילו הבאתי שש משלחות של סטודנטים וחברי סגל לארץ לראות את המדינה.

סיפרת שאתה מקבל איומים רבים. אתה חושש לחייך?
"כתבתי לנשיא האוניברסיטה שאם הטבח הרגיש כמו השואה - אז הדבר היחיד שמנע שואה נוספת הוא היכולות של ישראל והתגובה שלה. המצב פה מרגיש לי בפירוש כמו גרמניה בשנות ה-30, ואני לא היחיד. בכל יום אני חוטף קללות ויריקות בדרך לאוניברסיטה, והמצב החמיר בשבועיים האחרונים, אבל הודעתי שאני מסרב לקבל אבטחה אישית או להוריד את הדגל - המטרה שלי היא אבטחה לסטודנטים היהודים בקמפוס. אשתי ואני מקבלים איומים במייל, והאמת היא שאני חושש לחיי, ולאחרונה התחלתי להסתכל מי הולכים מאחורי. זה לא פחד משתק ולא חשבתי שארגיש כך מעולם.

בסופו של דבר, אני לא יודע אם לא יקרה בשלב מסוים מצב בו ידקרו אותי בדרך לאוניברסיטה. כל המוסדות וכל הפעילויות שלנו נמצאות תחת מתקפה, אבל במקביל אני רואה המון תמיכה בישראל, ואשתי שעוסקת בגיוס תרומות סיפרה לי שילדים קטנים מגיעים ותורמים את כל הכסף שהם קיבלו במתנה לבר המצווה".

ומה לגבי המשפחה שלך?
"האנטישמים הרימו את הראש - הבן שלי שלומד בכיתה ו' חטף כבר הערות בבית הספר, אבל שם טיפלו מהר ואני מעריך שזה בגלל שהמון יהודים מתגוררים באזור הזה. הפלסטינים ותומכיהם הרימו את הראש, הם מפחידים את הסטודנטים היהודים ומדברים על 'לגמור את כל היהודים', זה כבר ברמה של טרור. כרגע מסוכן מאוד להיות בקמפוסים, ועובדה שיש שם רבים שמכחישים את הטבח".

הוא סיים את השיחה באופטימיות קלה: "למרות שנראה אולי שעכשיו אנשים מחפשים איך לצאת מהמדינה - אני מעריך שאנשים נוספים עוד יבחרו לעלות לישראל. העם היהודי תמיד הצליח לקום חזק יותר מהאסונות, בדיוק הפוך ממה שאויבנו חשבו, אז כן אני מאמין שאנחנו עוד נצעד לכיוונים נכונים בעשורים הבאים".