אש כבדה שתופנה כלפי הכוחות מגגות, דירות ממולכדות, קליעים חודרי שריון, אזרחים שיתערבבו עם מחבלים ואספקת נשק ממנהרות הם רק חלק מהאתגרים שהצבא יצטרך להתמודד איתם במקרה של תמרון קרקעי ברצועת עזה, שעלול להיגרר למלחמה ארוכה. מומחים אמריקאים מזהירים כי חיילי צה"ל עלולים להיתקל בקרבות הרחוב הקשים ביותר שידעה האנושות מאז מלחמת העולם השנייה. 

"עלולה לשחק לידי אויביה": אובמה באזהרה חריגה לישראל
הצבא לוחץ, נתניהו מתלבט: מתי הפעולה הקרקעית תצא לדרך?

חוקרים אמריקאים שמתמחים בלוחמה בשטח בנוי הציעו כהשוואה את המלחמה בעיראק ושדה הקרב שהתנהל בעיר פלוג'ה בשנת 2004, ושהיווה את הקרבות העזים ביותר של חיילים אמריקאים מאז מלחמת וייטנאם, ואת הקרב בן תשעה החודשים של שחרור מוסול משליטת דאעש בשנת 2016, שהוביל למותם של 10,000 אזרחים. לשם השוואה, לחמאס יש פי שלושה יותר לוחמים מאשר שהיה לדאעש במוסול. על פי ההערכות, מעבר לתמיכה של איראן, לחמאס היו שנים להתכונן למלחמה ברחובות עזה, בהן ניתן לבלום את הטנקים והתחמושת המדויקת על ידי טקטיקות של לוחמת גרילה. 

"זה הולך להיות מכוער", העיד תומאס ארנולד, אסטרטג של צבא ארה"ב, "ערים הן מגרש המשחקים של השטן, ומקשות על הכול באופן חסר תקדים". מתוך דאגה לבאות, שליחיו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, בהם קציני צבא בכירים, פנו לגורמים ישראלים כדי לייעץ להם כיצד להתנהל, על סמך ניסיונם במלחמה בעיראק.

במקביל, ארה"ב מנסה לעכב בעת הזו את הכניסה הקרקעית עבור האופציה של השארת מרחב למו"מ לשחרור החטופים ברצועה ולהכנסת ציוד הומניטרי נוסף לעזה.