תקרית חריגה נרשמה אמש (ראשון) ברפובליקת דגסטן ברוסיה, כאשר המון זועם הסתער על שדה תעופה בחיפוש אחר יהודים שנחתו בטיסה מנתב"ג. מרביתם של תושבי הרפובליקה הם מוסלמים, אך מתגורר בה מיעוט יהודי. 

המנצחת הגדולה של המלחמה במזרח התיכון היא ממש לא איראן | שלמה שמיר
מה פוטין רוצה? מאחורי ההצעה הרוסית על מתקפת חמאס במועצת הביטחון של האו"ם

על פי הדיווחים ברוסיה, על המטוס שנחת מישראל לא היו כלל יהודים או ישראלים. עם זאת, גורם ביטחוני ישראלי מסר כי היו מספר יהודים וישראלים שאובטחו במתחם מבודד בשדה, וחיכו שיטיסו אותם למוסקבה ברגע שהתנאים אפשרו זאת. 

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי האירוע בשדה התעופה במחוז דגסטאן הסתיים ללא נפגעים. האירוע טופל ע"י גורמי משה"ח, המל"ל וגורמים ביטחוניים נוספים, בהובלת שגריר ישראל ברוסיה אלכסנדר בן צבי ובסיוע הדוק של גורמי ממשל וביטחון מקומיים. הבית הלבן גינה את המחאות האנטישמיות, וארה"ב הדגישה כי היא עומדת ל"צד הקהילה היהודית בעת שאנו עדים לגל גואה של אנטישמיות ברחבי העולם". 

חלק מהמסתערים שהגיעו למקום נשאו את דגל פלסטין וצעקו "אללה אכבר". מחוץ לשדה התעופה עברו המתפרעים בין רכבים וחיפשו יהודים לתקוף. כוחות משטרה מקומית הגיעו לזירה, והותקפו אף הם על ידי ההמון תומך חמאס.

המטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה ומשרד החוץ עקבו אחר האירוע במאמץ לגבש תמונת מצב ברורה. משרד ראש הממשלה ומשרד החוץ מסרו בהצהרה משותפת: "מדינת ישראל רואה בחומרה ניסיונות לפגוע באזרחים ישראלים וביהודים בכל מקום. משרד ראש הממשלה, משרד החוץ והמטה לביטחון לאומי (המל"ל) עוקבים אחר התפתחות האירועים בדרום רוסיה במחוז דגסטאן. ישראל מצפה מרשויות החוק הרוסיות לשמור על שלומם של כל האזרחים הישראלים ויהודים באשר הם ולפעול בנחרצות נגד הפורעים ונגד ההסתה הפרועה  המופנית כלפי יהודים וישראלים. שגריר ישראל ברוסיה, אלכס בן צבי, פועל מול הרשויות ברוסיה לאבטחת שלומם של ישראלים ויהודים במקום".

נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי, הגיב לאירוע ואמר: "התמונות שמגיעות מרוסיה הן מזעזעות, זה לא מקרה מבודד אלא חלק מתרבות השנאה שרוסיה מפיצה בערוצי התעמולה שלה. האנטישמיות הרוסית והשנאה לאומות אחרות מושרשת היטב בתרבות הרוסית, ומניעה אלימות ומעשי טרור. על כולנו לעבוד ביחד כדי לעצור אותם".

לדברי קסניה סבטלובה, מומחית לרוסיה וח״כית לשעבר, דגסטן נתונה כבר כמה ימים תחת מתקפת שמועות ודיסאינפורמציה בעלת אופי אנטישמי בוטה. ״היו כמה פרסומים, שמועות ודיבורים נגד היהודים הרפובליקה״, אמרה בשיחה עם מעריב, ״אחת מהן הייתה שפליטים יהודים אמורים להגיע לדגסטן ולהשתלט על האדמות. זה פייק שהזריקו לשם ומסתובב ברשתות כבר יומיים. הערב יצאה קריאה בערוצי הטלגרם לעשות פרעות במטוס הזה״.

נשיא ועידת רבני אירופה והרב הראשי לשעבר במוסקבה, הרב פנחס גולדשמידט, התייחס לאירוע ואמר כי מוקדם יותר היום הוצת מרכז יהודי שהיה בשלבי בנייה במחוז, ועל קירותיו נכתב "מוות ליהודים". עוד הוסיף: "ועידת רבני אירופה מודאגת ממצב היהודים בדגיסטאן, עם הדיווחים על קריאה לפוגרומים נגד היהודים בערי הרפובליקה. הנשיא פוטין אחראי לשלום היהודים בארצו ומקווה שיתן הוראה חד משמעית לממשל המקומי שלא לתת מקום לפרעות ופוגרומים נגד היהודים".

המונים ברוסיה ניסו לבצע לינץ' בנוסעי טיסה מישראל (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

סטלה ויינשטיין, חברת מועצת העיר אשדוד, אמרה: ״יהודי קווקז שברוסיה חייבים לעזוב מיד. אלוהים אדירים, הקווקז הוא נוף ילדותי, גדלתי שם. דודתי האהובה עדיין שם. תכננתי לטוס לשם לחופשה בסוכות וזה נדחה לקיץ. הקווקז מאז ומעולם היה חם ואוהב ליהודים, יש שם עיירות יהודיות. הקווקז הוא המקום היחיד בברית המועצות שיהודים שמרו על אורח החיים הדתי שלהם באופן חופשי יחסית. אלה תמונות הזויות שנובעות מהפייק שהתקשורת הרוסית מפיצה, שהתקשורת העולמית מפיצה. יש קהילה ענפה ומשגשגת במיוחד בעיר דרבנט, והם בסכנת חיים, חייבים להוציא אותם עכשיו״.

זוהי אינה התקרית החריגה הראשונה באזור בימים האחרונים. בסוף השבוע הגיעו תושבים לבית מלון במחוז, בעקבות שמועה כי שוהים בו יהודים.

רוסיה, כזכור, לא גינתה בגלוי את המתקפה המזעזעת של חמאס על ישראל, אך נזהרה גם מלצאת בהצהרות נגד ירושלים. במקום זאת, משרד החוץ הרוסי קרא בשבוע שעבר לשני הצדדים לא לנקוט באלימות ולנהוג באיפוק, והזהיר מהסלמה מסוכנת. 

לדברי מומחים לרוסיה ששוחחו עם CNBC, מוסקבה עשויה להרוויח במספר דרכים מהעימות בין חמאס לישראל, וזאת בהתחשב בעובדה שעיני העולם נשואות כעת למזרח התיכון ולא לאוקראינה, שם נלחם צבאו של פוטין כבר למעלה משנה. אותם אנליסטים משוכנעים כי רוסיה תשתמש במלחמה בעזה כדי לזרוע דיסאינפורמציה על אוקראינה, תוך ניסיון לפלג בין בנות בריתה של קייב.

התמונה בכתבה פורסמה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]