המלחמה בדרום מתנהלת, בדומה לכמה מהמבצעים האחרונים, גם לא רק בשדה הקרב הפיזי - ביבשה, בים ובאוויר - אלא גם בתחום הסייבר. "עוד לפני ה-7 באוקטובר, ובטח שגם אחריו - איראן היא שחקן משמעותי שפועל בישראל בתחום הסייבר", הסביר גיל מסינג, ראש מטה בחברת הסייבר הישראלית צ'ק פוינט, "הפעילות האיראנית מתבצעת בשתי דרכים עיקריות - כאשר הראשונה היא באמצעות קבוצות שונות, המהוות שחקנים מדינתיים של מיניסטריון המודיעין במשמרות המהפכה. הקבוצות הללו גונבות ומצפינות מידע, והן אלה שעומדות מאחורי תקיפות סייבר משמעותיות שנרשמו בישראל בשנים האחרונות, בהן הפריצה לחברת הביטוח שירביט, ולחוות השרתים ממנה הודלף מאגר המידע של אתר 'אטרף'".

לדבריו, הם פעלו בישראל עוד לפני המלחמה - וכעת הפעילות התגברה. "אמנם האיראנים אינם בהכרח פעילים במלחמה מבחינה פיזית - אבל הם בפירוש פעילים בתחום הסייבר, בין אם באמצעות קבוצות שונות שפועלות מטעמם ובין אם באמצעות קבוצות תקיפה מטעמם - אשר מסתירות את זהותן. מדובר בקבוצות דוגמת moses staff, שפעילות בעיקר בטלגרם, ומנסות לפרוץ למקומות, לגנוב מידע ולפרסם אותו, לצד תמונות, זאת במטרה לגרום למבוכה".

מה היקף הפעילות שלהם כיום?
"מדובר בלפחות 10 קבוצות תקיפה איראניות, שמטרתן ליצור פאניקה, על ידי טענות לפריצה לתשתיות קריטיות ולמערכות שונות דוגמת מצלמות אבטחה. moses staff פרצו בין היתר למצלמות אבטחה בירושלים ופרסמו תיעוד של פיגוע המטענים שהתרחש בשנה שעברה בעיר. בנוסף, הם פרסמו גם תמונות של ראש המוסד ושל השר בני גנץ. הם שחקן משמעותי שמנסה לעשות נזק רב לתשתיות אבל לא מצליח, אפילו שהגבירו את רמת פעילותם - ומאיימים להמשיך".

למדנו את הלקח מהמתקפות הקודמות?
"אני חושב שההבדל העיקרי הוא שעכשיו רמת המודעות גבוהה יותר מבעבר. אנשים מבינים בצורה יותר טובה עד כמה סייבר מהווה חלק מהמלחמה הזו, ונערכים הרבה יותר טוב לתרחישים הללו - לכן, המערכות החשובות הללו מצליחות להחזיק מעמד, אם כי הכל יכול לקרות. אין ספק שכולם על הכוונת - והאיראנים תוקפים ללא הצלחה תשתיות חיוניות, גופים ממשלתיים ושירותים שונים - החל מבקרי מים ועד משרדי ממשלה ובתי חולים, להם מאגרי מידע רבים. הגופים הממשלתיים עוזרים אחד לשני וכך בעצם נמנעו, באמצעות הגנה, מניעה וזיהוי בזמן - מתקפות סייבר משמעותיות, שהיה להן פוטנציאל לגרימת נזק משמעותי מאוד. אם רמת המודעות לא תרד, ולא יהיו טעויות קריטיות - יהיה בסדר, כי אנחנו יותר חזקים מהם".