מלחמת חרבות ברזל: העיתון האמריקאי הניו יורק טיימס פרסם היום (שני) תחקיר המבוסס על עשרות ראיונות עם בכירים ישראלים, ערבים, אירופאים ואמריקאים, וכן סקירה של מסמכי ממשלת ישראל וראיות שנאספו על מנת לאתר את המקורות למחדל הטבח הנוראי שאירע ב-7 באוקטובר.

הקרמלין על הלינץ' בדגסטאן: "התרחש כתוצאה מהשפעה חיצונית"
ראש עיריית שדרות רותח מזעם: "כל תושב בעזה הוא דאעש מבחינתי"

ראשית העיתון ציין, כי גורמי בטחון ישראלים בילו חודשים בניסיון להזהיר את ראש הממשלה בנימין נתניהו כי המהומה הפוליטית שנגרמה על ידי מדיניות הפנים שלו מחלישה את בטחון המדינה ומחזקת את אויביה של ישראל. ראש הממשלה המשיך לדחוף את המדיניות הזו. בחודש יולי הוא אף סירב לפגוש גנרל אמריקאי בכיר שהגיע למסור אזהרת איום על סמך מידע מודיעיני מסווג, לפי גורמים ישראליים.

גורמים רשמיים ישראלים לא העריכו נכון את האיום שהציב חמאס במשך שנים, ובאופן קריטי יותר לקראת התקיפה, כתבו בעיתון. ההערכה הרשמית של המודיעין הצבאי הישראלי ושל המועצה לבטחון לאומי מאז מאי 2021 הייתה שלחמאס אין כל אינטרס לפתוח במתקפה מעזה שעלולה לזמן תגובה הרסנית מצד ישראל. במקום זאת, המודיעין הישראלי העריך כי חמאס מנסה לעורר אלימות נגד ישראלים בגדה המערבית, הנשלטת על ידי יריבתה, הרשות הפלסטינית.

אמונתם של נתניהו וגורמי הביטחון הישראליים הבכירים שאיראן וחיזבאללה, כוח הפרוקסי החזק ביותר שלה, מהווים את האיום החמור ביותר על ישראל והסיטו את תשומת הלב והמשאבים מהתמודדות עם חמאס, ציינו בעיתון. בסוף ספטמבר אמרו גורמים ישראלים בכירים ל"טיימס" כי הם מודאגים מכך שישראל עלולה להיות מותקפת בשבועות או בחודשים הקרובים בכמה חזיתות על ידי קבוצות מיליציות הנתמכות על ידי איראן, אך לא הזכירו שחמאס עלול ליזום מלחמה עם ישראל.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

פעילות כוחות צה"ל בתוך שטח רצועת עזה. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

בנוסף, סוכנויות ריגול אמריקאיות הפסיקו בשנים האחרונות במידה רבה לאסוף מידע מודיעיני על חמאס ותוכניותיו, מתוך אמונה שהארגון מהווה איום אזורי שישראל מסוגלת לנהל.

בסך הכל, סיכמו בטיימס, "התנשאות" בקרב גורמים מדיניים וביטחוניים ישראלים שכנעה אותם שהעליונות הצבאית והטכנולוגית של המדינה על חמאס תשאיר את קבוצת הטרור תחת שליטתם.