מלחמת חרבות ברזל: בצל הלחימה, המזרחנים אדי כהן ומשה אלעד התראיינו היום (ראשון) ל'מעריב' וסיפרו כיצד ישראל נתפסת בעיני הערבים ובכלל בעיני העולם המערבי.

צה"ל חושף: כך חמאס משתמש בילדים כמגן אנושי לצרכי טרור | תיעוד
בעקבות המלחמה, לוין הודיע לבג"ץ: "אכנס את הוועדה לבחירת שופטים תוך 15 ימים"

"הערבים חוגגים על זה, אל ג'זירה חוגגת, כולם חוגגים", אמר המזרחן אדי כהן. "קודם כל, הם חיכו לפעולות כאלה והתבטאויות כאלה מבחינת חמאס. הם רוצים את הקורבנות האלה ואת האמירות האלה - הם רוצים דם. בניגוד ללבנון, זה יהיה עם קריאה שהיהודים הורגים בנו. ההצהרה של עמיחי הפכה להיות חמה בטוויטר. יהיו פאנלים עבורם, זה מעיד על חולשת ישראל ותבוסתה, הרי זה מייצר מצב שאומר 'מתי מדברים על אמצעי כזה?'. הנה אמרנו לכם שהיהודים אכזריים זה הצהרה מופקרת".

אדי כהן מזרחן (צילום: ללא קרדיט)
אדי כהן מזרחן (צילום: ללא קרדיט)

"לא משנה להם אם זה שר כזה או אחר", המשיך. "גם אם אני הייתי מפרסם אמירה כזאת זה היה תופס תהודה אז בכלל שזה נאמר מפי שר בישראל. התבטאויות כאלה גורמות נזק לישראל וזה יגיע וישפיע גם על המערב".

אל"מ (מיל') ד"ר משה אלעד, מרצה במכללה האקדמית גליל מערבי, לשעבר ראש המנגנון לתיאום ביטחוני עם הפלסטינים ציין, כי: "האכזבה בעולם הערבי ובעיקר בחמאס ובחברה הפלסטינית מנאומו הפושר של חסן נסראללה ביום ששי האחרון התחלפה במהרה במילות העידוד שהגיעו ממקום בלתי צפוי לחלוטין כאשר שר המורשת עמיחי אליהו מעלה אפשרות להטלת פצצת אטום על עזה".

אל''מ (מיל') ד''ר משה אלעד (צילום: שירן אלעד)
אל''מ (מיל') ד''ר משה אלעד (צילום: שירן אלעד)

'הנה היהודים לחוצים משום שהם לא מצליחים להביסנו בדרך קונבנציונלית ולכן הם מעלים את האפשרות הבלתי קונבנציונלית', מיהרו לציין פרשנים בכירים בתקשורת הערבית. דברי השר אליהו הותירו רושם כבד בעולם הערבי. יש מי שמקבלים את דבריו כהווייתם במסגרת התפיסה של 'בעל הבית הישראלי מתחיל לראשונה לדבר בערבית', וחוששים שישראל תעשה צעד כזה שיהיה כמובן הרה אסון.

פעילות כוחות צה"ל בתוך רצועת עזה. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

מנגד, יש מי שמבינים שזו פליטת פה אומללה של שר שולי אבל בכל מקרה הם מציינים כי היא האמירה מעניקה רוח גבית למאבק הפלסטיני כאשר שר במדינת ישראל הגדולה מציע להטיל פצצת אטום על חמאס הקטנה. פרשן אחר אמר ש'דברי אליהו ביטלו באחת את מדיניות העמימות בנושא הגרעין הישראלי', והמשיך ללעוג בשפה צינית: 'טוב לדעת שיש לישראל אטום כי עד היום ממש לא ידענו'"