קבוצת וגנר - קבוצת שכירי חרב ידועה לשמצה בראשות שליט צבאי אכזר בשם יבגני פריגוז'ין, חוזרת ככל הנראה לפעול, הפעם בראשות בנו של פריגוז'ין, פאבל.

הקבוצה מגייסת, לכאורה, חיילים חדשים באמצעות מדיה חברתית רוסית, כאשר המועמדים נדרשים להציג אזרחות רוסית ולא להיות בעלי עבר פלילי או היסטוריה של התמכרות לסמים או אלכוהול. הנהלים שונים מעט מבעבר, שכן וגנר גייסה בתחילת דרכה עבריינים מורשעים ששוחררו מהכלא בתנאי שיירשמו לקבוצה.

יבגני פריגוז'ין לצד לוחמי כוח וגנר (צילום: רויטרס)
יבגני פריגוז'ין לצד לוחמי כוח וגנר (צילום: רויטרס)

קבוצת וגנר זכתה למוניטין של היותה חסרת רחמים ומבצעת פשעי מלחמה איומים. חבריה היו מעורבים בסכסוכים בסוריה, לוב ואוקראינה, שם הואשמו בפשעים חמורים. פריגוז'ין עצמו היה בעל ברית קרוב של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אך איבד את מעמדו בתחילת השנה לאחר שהוביל ניסיון הפיכה קצר מועד נגד הקרמלין. הוא נהרג זמן קצר לאחר מכן בהתרסקות מטוסו, תקרית שנחשבה להתנקשות.

כוח וגנר (צילום: רויטרס)
כוח וגנר (צילום: רויטרס)

לא ברור מדוע קבוצת וגנר מגייסת שכירי חרב שוב, אך מומחים מאמינים כי הדבר יכול להיות סימן שפוטין מתכונן להסלים את המלחמה באוקראינה. הקבוצה שיחקה תפקיד מרכזי בסכסוך, וחזרתה לקרב עלולה לסמן שלב חדש בלחימה. העובדה שהקבוצה מגייסת כעת אנשים ללא עבר פלילי או היסטוריה של התמכרות לסמים מרמזת שהיא מחפשת מקצועיות בשורותיה. מה שיהפוך אותה ליעילה ומסוכנת יותר.