עובדי מחלקת המדינה הביעו ביקורת נוקבת על טיפול ממשל ביידן במלחמת ישראל-חמאס, בטענה שבין היתר על ארה"ב להיות מוכנה למתוח ביקורת פומבית על הישראלים, כך נכתב בתזכיר שהגיע היום (שני) לאתר החדשות  POLITICO.

מזכ"ל האו"ם: "עזה הופכת לבית קברות לילדים"; ארדן זעם: "איש חסר מצפון מוסרי"
"הרחיקו אותנו מנגע המלחמה הזו": בלבנון מגבירים את הלחץ על נסראללה

המסר מעיד על אובדן אמון הולך וגובר בקרב דיפלומטים אמריקאים בגישתו של הנשיא ג'ו ביידן למשבר במזרח התיכון ומשקף את רגשותיהם של דיפלומטים אמריקאים רבים, במיוחד בדרגים בינוניים ונמוכים, על פי שיחות עם מספר עובדי מחלקה וכן דיווחים אחרים. אם חילוקי דעות פנימיים כאלה יתגברו, זה עלול להקשות על ממשל ביידן לגבש מדיניות כלפי הטיפול בנושא.

לתזכיר יש שתי בקשות מרכזיות: שארה"ב תתמוך בהפסקת אש, ושתאזן את המסרים הפרטיים והציבוריים שלה כלפי ישראל, כולל שידור ביקורת על טקטיקות צבאיות ישראליות ויחס לפלסטינים שארה"ב מעדיפה בדרך כלל לשמור על פרטיות.

הפער בין המסרים הפרטיים והציבוריים של אמריקה "תורם לתפיסות ציבוריות אזוריות לפיהן ארצות הברית היא שחקן מוטה ולא ישר, שבמקרה הטוב אינו מקדם, ובמקרה הרע פוגע באינטרסים של ארה"ב ברחבי העולם", נכתב במסמך.

"עלינו למתוח ביקורת פומבית על הפרות של ישראל את הנורמות הבינלאומיות כמו אי הגבלת פעולות התקפיות למטרות צבאיות לגיטימיות", נכתב גם בהודעה. "כשישראל תומכת באלימות מתנחלים ותפיסת קרקעות בלתי חוקית או מפעילה שימוש מופרז בכוח נגד פלסטינים, עלינו להודיע ​​בפומבי שזה נוגד את הערכים האמריקאים שלנו כדי שישראל לא תפעל ללא עונש".

התזכיר מסומן "רגיש אך לא מסווג". לא ברור כמה אנשים חתמו עליו או אם ומתי הוא הוגש לערוץ ההתנגדות של המחלקה, שם העובדים יכולים להשמיע חילוקי דעות במדיניות. כמו כן, לא ברור אם המסמך תוקן בצורה כלשהי מעבר לגרסה שהושגה על ידי אתר POLITICO.