תובעים בצרפת חוקרים מעורבות אפשרית של רוסיה בביצוע ריסוסי הגרפיטי של יותר מ-200 כוכבי מגן דוד על מבנים ברחבי המדינה, שבעקבותיהם הפעולות האנטישמיות גדלו בחדות.

סולידריות עם ישראל: הטקס המרגש בז'נבה לזכר אירועי ה-7 באוקטובר | צפו
"אידיאולוגיה מסוכנת מהנאציזם": הנשיא הדרום-אמריקאי במתקפה על ישראל

הופעתם המסתורית של כוכבי המגן דוד על מספר מבנים בשבוע שעבר זרעה דאגה בצרפת, שם גברה המתיחות מאז התקפת חמאס על ישראל. צרפת היא ביתם של כמה מהאוכלוסיות המוסלמיות והיהודיות הגדולות באירופה.

התובעים הצרפתיים אמרו אתמול, כי הם בודקים אם אדם שכלל לא מתגורר בצרפת עשוי להיות אחראי לכתובות הגרפיטי. המשטרה עצרה גבר ואישה, ילידי מולדובה, שנתפסו מציירים מגן דוד על בניין בפריז בסוף החודש שעבר. התובעים אמרו שהם איתרו שיחה, ככל הנראה ברוסית, בטלפון של בני הזוג שבה הם קיבלו הוראה לרסס את הכוכב בתמורה לתשלום.

טקס להנצחת אירועי ה-7 באוקטובר מול מטה האו"ם בז'נבה. קרדיט: יח"צ (צילום :יח"צ)

החיפוש בטלפון סייע לחוקרים לקשר את בני הזוג לשני אנשים נוספים, שנתפסו גם כשהם מרססים כוכבי מגן דוד בפריז, ונראה שגם הם היו בקשר עם אותו אדם שנמצא בחו"ל, אמרו התובעים. הזוג המדובר שעזב את הארץ יום לאחר חקירתם, לווה באדם נוסף שצילם תמונות, הוסיפו התובעים.

במקביל, רשת של בוטים שלדעת התובעים נשלטת על ידי קבוצת שכירי החרב הרוסית 'כוח וגנר' קידמה תמונות של הכוכבים שרוססו ברשתות החברתיות, אמר פקיד צרפתי. דובר שגרירות רוסיה בפריז סירב להגיב.

ייתכן שהחשבון הראשון שפרסם את התמונות ב-X, לשעבר טוויטר, מקורו ברוסיה, הוסיף הפקיד, ואמר כי הפעילות הייתה אינטנסיבית במיוחד ב-X וכללה אלפי פוסטים חוזרים כמעט מיד לאחר הופעת התמונות לראשונה. "זה היה מלאכותי לחלוטין", אמר הפקיד.

הרשויות בצרפת רשמו 1,100 מעשים אנטישמיים במהלך החודש האחרון ועצרו 502 בני אדם, לפי שר הפנים ז'רלד דרמנין. "המשטרה לא בוחלת באמצעים לעצור את אלה שתוקפים את הצרפתים היהודים ומעמידה אותם לדין", אמר דרמנין.