מלחמת חרבות ברזל: מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן טען היום (רביעי), כי יש לאחד את עזה עם הגדה המערבית תחת הרשות הפלסטינית לאחר סיום המלחמה. מדובר באמירה הנחרצת ביותר של ממשל ביידן עד כה, בכל הנוגע לרצועת עזה, ביום שלאחר המלחמה.

הפתח שונה מהחמאס, אך האם הוא טוב יותר לישראל?
תיעוד חדש חושף: כך חמאס מנצל בתי חולים, מסגדים ובתי ספר למטרות טרור
עונש מוות למחבלי הנוח'בה הכלואים בישראל? הפנייה של בן גביר לראש המל"ל

בלינקן חרג כאמור מהערותיו של דובר הבית הלבן, שהזהיר אתמול את ישראל מפני כיבוש מחדש של עזה לאחר סיום מלחמתה בחמאס. ראש הממשלה בנימין נתניהו הציע מוקדם יותר היום שישראל תמלא שם תפקיד ביטחוני "לזמן בלתי מוגבל".

כמה גורמים ייכנסו להשגת "שלום מתמשך", אמר בלינקן. "אלה חייבים לכלול את שאיפותיו של העם הפלסטיני במרכז הממשל שלאחר המשבר בעזה. ההסדר חייב לכלול שלטון בהנהגה פלסטינית ואת עזה מאוחדת עם הגדה המערבית תחת הרשות הפלסטינית. מוכרח גם להתקיים מנגנון מתמשך לשיקום בעזה, ומסלול לישראלים ופלסטינים החיים זה לצד זה במדינות משלהם, עם אמצעים זהים של ביטחון, חופש, הזדמנויות וכבוד", כך אמר בלינקן בטוקיו שם השתתף בפגישה של שרי חוץ בפסגת ה-G7.

פעילות אוגדה 252 ברצועת עזה. באדיבות דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

בלינקן לא הציע פרטים לגבי אופן יישום ההסדר המדובר. בלשכת נתניהו סירבו להגיב על הצהרותיו של מר בלינקן. למעלה מ-10 אלף עזתים נהרגו, כך נמסר ממשרד הבריאות העזתי, שבשליטת חמאס. כ-1.5 מיליון בני אדם נעקרו מבתיהם, על פי האומות המאוחדות, והמצב ההומניטרי הפך חמור יותר ככל שמלאי המים, המזון והדלק הצטמצמו.

בתוך כך, ראש ה-CIA, ויליאם ברנס, שוחח עם נשיא מצרים א-סיסי ועם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל, והעלה בפניהם רעיון כי מצרים היא זו שתנהל ביטחונית את הרצועה ביום שלאחר המלחמה, עד שהרשות הפלסטינית תשתלט בעצמה על השטח. עם זאת, פקידים מצרים מסרו לעיתון "וול סטריט ג'ורנל" כי הנשיא המצרי דחה את ההצעה, והצהיר שקהיר לא תיקח חלק בחיסול חמאס, כי היא "מסייעת בשמירה על הביטחון בגבול".