יריביו של דונלד טראמפ על המועמדות הרפובליקנית לנשיאות ארצות הברית נשאלו הלילה (בין רביעי לחמישי) במהלך עימות דרמטי על מלחמת חרבות ברזל ועל המתיחות בין ישראל לחמאס. במהלך הדיון, הבטיחו המועמדים תמיכה בלתי מותנית בישראל ותקפו את התנהלותו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במשבר.

"כצעד להגנה עצמית": ארצות הברית תקפה מחסן נשק של מליציה פרו-איראנית בסוריה
"מה הם עשו שם?״: דיווח - צלמי עיתונות זרה ידעו מראש על הטבח ותיעדו אותו

בעימות הרפובליקני נשאלו המועמדים לגבי המלחמה ומה היו מייעצים לראש הממשלה נתניהו. מושל פלורידה, רון דה סנטיס ענה בתקיפות: "אגיד לביבי 'תסיים איתם פעם אחת ולתמיד'. חמאס הם מחבלים, רוצחים של חפים מפשע. החמאס צריכים לשחרר את כל החטופים ולהיכנע. אנחנו עם ישראל - בפומבי ובפרטי. כמושל, אני עשיתי משהו - העברתי סיוע לישראל במטוסים", הוא קרא.

בדומה למושל פלורידה, שגרירת האו"ם לשעבר ניקי ‏היילי ענתה על השאלה עם תשובה דומה: "הדבר הראשון שאמרתי לביבי - 'תמחק אותם'. עבדתי בזה כל יום בימיי באו"ם, אנחנו צריכים: 1. לחסל את חמאס, 2. לתת לישראל את מה שהם צריכים, 3. להשיב את החטופים. צריך להיות ברורים - כל הארגונים האלה, חמאס וחיזבאללה והאחרים, בלי איראן. איראן מקבלת מימון מסין ומרוסיה. ‏זה לא שישראל צריכה אותנו, אנחנו צריכים את ישראל".

‏סונדארה ראמאסוואמי, המועמד לנשיאות ארה"ב מהמפלגה הרפובליקנית גם כן, קרא: "החזון של ישראל הוא לא להיות תלויים באף אחד. הייתי אומר לביבי שהאחריות שלו היא לגרש את המחבלים מהגבול הדרומי כמו שזו האחריות שלי, ובעיקר לא לחזור על טעויות הממסד הצבאי מהעבר בעיראק ובאפגניסטן - טעויות ששלחו אלפי חיילים למות. ביידן מכר את מדיניות החוץ שלנו לאוקראינה".

סנטור דרום קרוליינה, טים סקוט, קרא‏: "הייתי תומך בנתניהו בהשמדת החמאס, אבל הייתי אומר גם לביידן שדיפלומטיה בלבד היא חולשה. אובמה והוא העבירו מיליוני ומיליארדי דולרים לאיראן", הוא ציין, והוסיף: "מי שרוצה להפסיק את ההתקפות על חיילים אמריקאים במזרח התיכון, צריך לתקוף באיראן. צריך לחתוך את ראש הנחש באיראן, לא את הפרוקסים שלה. מדיניות החוץ שלי פשוטה: לא מנהלים מו"מ עם רוע. משמידים אותו".

הלוי, נתניהו וגלנט בהערכת מצב בקריה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
הלוי, נתניהו וגלנט בהערכת מצב בקריה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

‏מושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי מסר כי "אנחנו פה כדי לתת לישראל כל מה שהיא צריכה. הייתי אומר לנתניהו שלושה דברים: אחריותך להגן על ישראל, על ביטחון תושביך; עלייך לוודא שחמאס לא יוכל לחזור על ה-7 באוקטובר, למרות הכישלון של ישראל שמאכזב את אזרחיה, אנחנו צריכים לדעת כל מה שקורה ברצועה; ולבודד את איראן יחד עם המתונות במזה"ת".

‏שאלה נוספת, הציגה את האנטישמיות בארצות הברית: סטודנטים יהודים נמצאים תחת התקפה. מה תגידו לסטודנטים היהודים ולאוניברסיטאות שנשברו ברגע הלא מוסרי?

"עליית האנטישמיות במדינה היא עצובה, והיא סימפטום לסרטן עמוק בחברה אבודה - והחברה שלנו אבודה", קרא ראמאסוואמי. "כשכתבתי את הספר שלי הזהרתי מאנשים שצועקים 'מוות לאמריקה'".

‏דה-סנטיס הציע כי "מי שנמצא באמריקה כסטודנט זר ותומך בחמאס - יגורש. יש לי חברים פה בפלורידה שפוחדים ללכת לאוניברסיטה. ביידן צריך שמשרד המשפטים יעמיד את האוניברסיטאות האלה וידרוש אחריות. על "students for justice in Palestine" - השתקנו אותם בפלורידה. וביידן עוסק באסלאמופוביה במקום באנטישמיות?", תהה דה סנטיס.

‏היילי ציינה כי "יש איומים על הקפיטריה הכשרה באוניברסיטאות, יש איומים לשרוף מעונות של יהודים. אם ה-KKK היו מאיימים לעשות זאת כולנו היינו על הרגליים האחריות וזה לא שונה. הפגנות בקולג'ים למען חמאס - חמאס אומר "מוות לישראל ומוות לאמריקה", הם יהרגו גם אתכם. אנחנו לא צריכים לחגוג אלימות משום סוג", היא קראה.