הפסטור (כומר) ג'וני מוּר תכנן לנסוע לישראל במוצאי שבת, 7 באוקטובר. זה היה אמור להיות ביקורו הרביעי השנה בארץ. מור הוא מבכירי הקהילה האוונגליסטית, המונה עשרות מיליוני נפשות בארה"ב, ונחשב כגורם רב־כוח במפלגה הרפובליקנית וכבעל קשרים גם במפלגה המתחרה, הדמוקרטית.

כך נוודא ש"לעולם לא עוד" לא תהיה רק סיסמה

מור, אגב, היה אמור להשתתף בגאלה של עיתון ה"ג'רוזלם פוסט" בתל אביב (עיתון "מעריב" נמנה עם קבוצת הג'רוזלם פוסט), שתוכננה לחגוג את הרשימה השנתית של 50 היהודים המשפיעים בעולם. במזוודתו ארז סיכה שאותה תכנן לענוד על דש החליפה בגאלה, שכללה את דגל ישראל וסעודיה, שאליה תכנן להמריא אחרי הביקור בתל אביב.

מור אינו יהודי, אך הוכרז על ידי הקרן הקיימת לישראל וה"ג'רוזלם פוסט" כאחד מ־25 בעלי החזון הצעירים המובילים, זאת בשל עבודתו לקידום שלום בין ערבים לישראלים, במיוחד במדינות המפרץ. מבחינתו, גם כעת, בעיצומה של המלחמה, השלום בין ישראל לסעודיה הוא בלתי נמנע. הוא נפגש עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בכמה הזדמנויות, נוסע לסעודיה מספר פעמים בשנה ומתקשר בקביעות עם פקידים בכירים בממשלה הסעודית, כמו גם עם בכירים במדינות מוסלמיות נוספות. בכל "מסעות הדילוגים" שלו באזור הוא מפעיל את מלוא יכולותיו במטרה לקדם את השלום והנורמליזציה בין ישראל למדינות המפרץ, ובראשן סעודיה.

ג'וני מור (צילום: אלבום פרטי)
ג'וני מור (צילום: אלבום פרטי)


לאחר ה־7 באוקטובר, הנורמליזציה עם סעודיה נדחקה הצדה לעת עתה ופינתה את מקומה לעשיית נפשות למען ישראל. "הייתי בהלם כשנודע לי על טבח הטרור ביהודים", הוא אומר לי, "התמונות, אלוהים אדירים, התמונות האלה. חשתי מחויבות עזה לעשות כל שביכולתי כדי לתמוך בקהילה היהודית ובמדינת ישראל, ולעשות זאת עכשיו".

בניגוד לאוונגליסטים רבים, למור, המגדיר את עצמו כציוני, יש קשר עמוק עם קהילות אורתודוקסיות ביהדות. הוא מרבה להתייחס לרב אברהם קופר ממרכז שמעון ויזנטל כ"מנטור" שלו. מאז הטבח הוא מקדיש את כל זמנו ומרצו לתמיכה בישראל, בקהילה היהודית ובמשימתו לוודא שהעולם יידע את האמת: חמאס הוא דאע"ש.

הוא צעיר יחסית, בסך הכל בן 40. שרים רבים, חברי פרלמנט ופקידים בכירים הקשורים לאסלאם ברחבי העולם מצויים בחיוג המהיר בטלפון שלו. הדרשות והנאומים שלו מעמידים את הקהל על רגליו (או גורמים לפוליטיקאים לפעול) ובנוסף הוא יזם שמוביל את "קיירוס" – אחת מ־20 חברות הייעוץ האסטרטגי המובילות באמריקה.

לזהות את הרוע
מור נולד ב"חגורת התנ"ך" של ארה"ב, ולא פגש יהודי עד שהתבגר. הוא כיהן כסגן אוניברסיטת ליברטי – ספינת הדגל האקדמית של השמרנים בארה"ב, והוא שותף בכיר בפעולות של הליגה נגד השמצה. הוא מייעץ לקואליציה המוסלמית לאמריקה ומוביל את הקונגרס של מנהיגי נוצרים ללא מטרות רווח. כמו כן, הוא מכהן בוועדה הציבורית של חממת חיפה לחקר דתות של אוניברסיטת חיפה.

קשריו הגלובליים הענפים העניקו לו את ההזדמנות לנאום בפרלמנט האיחוד האירופי חמישה ימים לאחר הטבח ב־7 באוקטובר. שבוע לאחר מכן, בז'נווה, נפגש עם ראשי הוועד הבינלאומי של הצלב האדום, לאחר שנאם בהפגנה רבת־עוצמה בראשות נוצרים אירופים שמטרתה תמיכה בבני הערובה. "אנו זקוקים לפעולה שתמחיש במילים ובמעשים שנותר באירופה, ובעולם הדמוקרטי הרחב, מצפן מוסרי שמזהה את הרוע כשהוא רואה אותו", הבהיר.

את יתרת זמנו מקדיש מור למלחמה בדיסאינפורמציה מקוונת מטהרן ומרחבי הגלובוס, לראיונות ברשתות טלוויזיה ולתדרוך מאות כמרים המשרתים בכנסיות הגדולות בעולם. הוא נפגש עם משפחות של בני ערובה, וממשיך בלחץ בלתי פוסק על פוליטיקאים ברחבי העולם, כאשר שריפות של אנטישמיות מוצתות בכל רחבי כדור הארץ.

"אין סיכוי בגיהינום שאתן לטרוריסטים ברברים לחבל במאמצים שלנו להביא שגשוג ושלום צודק למזה"ת", הוא מדגיש. "הם יפסידו, ואנחנו ננצח. אני מצפה לבלות בשגרה את הבוקר בתל אביב ואת הערב בריאד, וזה יקרה בקרוב".

קובי ברדה (צילום: טל גבעוני)
קובי ברדה (צילום: טל גבעוני)


אני מאמין לו, אבל חשוב לי להבין מהיכן הוא שואב את הביטחון. "אויביה של ישראל הם האויבים של סעודיה", הוא מציין. "חבריי הצעירים בממלכה אוהבים את החיים באותה הדרך שבה חבריי הישראלים הצעירים אוהבים. הדור החדש רוצה עתיד טוב יותר לילדיו, והסעודים והישראלים יכולים לשלב ידיים לשם כך. אלו העובדות. גם הדור הסעודי הוותיק מבין שלא יהיה שלום כל עוד קיים חמאס, הם יהיו מרוצים לראות את חמאס יוצא מהמשוואה. הפתרון היחיד לפלסטינים הוא אזור נקי מחמאס".

הכותב הוא מומחה להיסטוריה פוליטית אמריקאית וליחסים בינלאומיים, וחוקר בכיר בחממת חיפה לחקר דתות של אוניברסיטת חיפה
[email protected]