מלחמת חרבות ברזל: עיתון הניו יורק טיימס הגיב הערב (חמישי) לתחקיר שעלה לאחרונה באתר "HonestReporting", ממנו עולות טענות נגד צלמי עיתונות עזתיים שתיעדו את הטבח בעוטף עזה, ותצלומיהם פורסמו בין היתר בעיתון האמריקאי. 

ביידן מאוכזב מנתניהו: "לוקח לו יותר זמן משקיוויתי"
לאחר הקרנת הזוועות בהוליווד: עימותים בין יהודים לפרו פלסטינים מחוץ לאולם

"ההאשמות כי מישהו במערכת הניו יורק טיימס ידע מבעוד מועד על התקפת חמאס, או ליווה את המחבלים ותיעד את הטבח הן שגויות ושערורייתיות. האשמות כאלו הן חסרות אחריות, ושמות את חייהם של הכתבים בישראל ובעזה בסכנה", נכתב בהודעה שפרסם העיתון.

הצהרת הטיימס התייחסה גם לצלם יוסף מסעוד, שעל פי התחקיר היה אחד הצלמים שהתלווה למבצעי הטבח. "מסעוד לא עבד עבור העיתון ביום הטבח, אך מאז פרוץ המלחמה עשה את חלקו בסיקור אירוע חדשותי - ותיעד את הטרגדיה בהתהוותה".

מוקדם יותר היום, כאמור, פרסם אתר "HonestReporting", ממנו עולות טענות נגד צלמי עיתונות עזתיים שתיעדו את הטבח בעוטף עזה, ועובדים בסוכנויות רויטרס ו-AP, כמו גם כאלה שעובדים כ"פרילנסרים" עבור רשתות כמו CNN והניו יורק טיימס. לאחרונה, חלק משמות הצלמים נשמט מתמונותיהם בסוכנויות, במה שיכול להצביע על הבנה של הסוכנות בנוגע לבעייתיות האתית שבעניין.

אחת מהן, היא תמונה של טנק ישראלי בוער בצד הישראלי של הגבול, כשאחד הצלמים תיעד באופן מזעזע את הלינץ' שבוצע בגופת חייל ישראלי שנגרר מהטנק. באופן מעורר חלחלה, רויטרס הציבו את תמונת הטנק הבוער כאחת מ"תמונות היום".  

בתוך כך, "HonestReporting" הודיעו כי מאז הפרסום, מגיע אליהם מידע נוסף ממקורות רבים. לאחר הסערה, ב-CNN נמסר כי בתגובה לטענות כי הרשת החליטה להשעות את הקשר והעבודה עם העיתונאי והצלם מטעמה בעזה.

מאגודת העיתונאים ירושלים נמסר כי "אם אכן נציגי סוכנויות הידיעות והרשתות הגדולות ידעו מראש על הטבח הצפוי, הדבר מעלה חשש לכאורה, לשותפות לדבר עבירה או לאי מניעת הרצח. התחקיר מעלה שאלות אתיות קשות, לא רק על התנהלותם של אנשי השטח, אלא גם של מנהלי הרשתות וסוכנויות העיתונות, והשאלה היא האם ידעו על כוונת חמאס, ועדיין נתנו לכך יד.

"אנו פונים אליהם לערוך תחקיר נוקב, כדי לבחון את מה שידעו לפני הטבח, והאם התנהלות אחרת שלהם היתה מובילה להצלת חיים של חפים מפשע רבים. אנו דורשים שיפרסמו את המסקנות בהקדם לפני העולם כולו, בדיוק כפי שהפיצו את הדיווחים ואת התמונות הנוראיים".