מעט לפני שחרורם של 13 החטופים הישראלים דרך מעבר רפיח, ראשי ממשלות ספרד ובלגיה ערכו מסיבת עיתונאים חריגה במקום, במהלכה יצאו נגד ישראל. "מה שקרה בעזה ב-45 ימים האחרונים הוא הטרגדיה הגדולה ביותר בעידן המודרני", טענו. 

נכנע לתכתיב הישראלי? קווי היסוד של א-סיסי להקמת מדינה פלסטינית
בלי תוכנית ליום שאחרי – הישגי צה"ל בעזה יירדו לטמיון | אלון בן דוד

ראש ממשלת בלגיה אף הוסיף כי "אמנם היה טבח בישראל, אבל אסור לישראל להרוג כל כך הרבה אנשים". השניים ציינו כי הם "נגד החרבת עזה". 

ואולם, בעקבות דבריהם של ראש ממשלת ספרד וראש ממשלת בלגיה ברפיח, ראש הממשלה נתניהו פרסם הודעה לפיה צוין כי "אני מגנה בתקיפות את דברי ראשי ממשלות בלגיה וספרד על כך שלא הטילו את האחריות המלאה על הפשעים נגד האנושות שביצע חמאס, שטבחו באזרחינו ומשתמשים בפלסטינים כמגן אנושי".

כמו כן, שר החוץ אלי כהן הנחה לזמן את שגרירי המדינות לשיחת נזיפה חריפה, ומסר: "אנחנו מגנים את הטענות השקריות של ראשי הממשלות  של ספרד ובלגיה אשר נותנים רוח גבית לטרור. ישראל פועלת לפי הדין הבינלאומי ונלחמת בארגון טרור רצחני גרוע מדאעש שמבצע פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. אנחנו נחדש את הלחימה לאחר הפסקת האש עד לחיסול שלטון החמאס ברצועת עזה ושחרור כל החטופים".

כאמור, לאחר כניסתה של הפסקת האש לפועל, השלב הראשון של העסקה צפוי לצאת לדרך, במהלכו ישתחררו 13 החטופים הישראלים הראשונים, מבין כ-50 שצפויים לחזור לישראל במהלך הימים הקרובים. חלק ממשפחותיהם כבר נקראו להגיע לבית החולים, זאת כשישראל צפויה לקבל במהלך השעה הקרובה את השמות הבאים, שמיועדים להשתחרר מחר.