לאחר שיחתם של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו אתמול, התייחס ביידן בחשבון ה-X לסכסוך הישראלי-פלסטיני על רקע המלחמה, וטען כי פתרון שתי מדינות הוא הדרך היחידה להבטיח את ביטחון ישראל והפלסטינים. מוקדם יותר, הקדיש נשיא ארצות הברית חלק מנאומו לשחרורה של אביגיל עידן בת ה־4 משבי חמאס, ואמר: "תודה לאל שהיא בבית. הלוואי שהייתי שם כדי להחזיק אותה". יקי דיין,  שגריר ישראל בלוס אנג'לס לשעבר, התארח הבוקר (שני) בתוכניתם של ענת דוידוב ואודי סגל ב-103FM והסביר כיצד משפיעה עמידתו האיתנה של ביידן לצד ישראל על מצבו בסקרים.

לאחר האיום בפרישה מהממשלה: המחנה הממלכתי בהבהרה חד משמעית
מתחת לאף? ישראל זיו מסביר: כך החטופים הוחזקו בצפון הרצועה

"לא נשארו עוד סופרלטיבים להגיד על הנשיא האמריקאי הזה והעמידה שלו לצד ישראל. הוא משלם מחיר. גם אם אני הולך בהיסטוריה, ב־75 שנות המדינה, אז אולי הארי טרומן שהכיר במדינת ישראל, בניגוד לרצון שר החוץ שלו, אולי זו ההשוואה היחידה שאפשר לעשות מבחינת התמיכה יוצאת הדופן בישראל. אבל באמת הוא משלם מחיר בשלוש גזרות מבחינה פוליטית. קודם כל בצעירים. הצעירים הדמוקרטים לא אוהבים את התמיכה הבלתי מסויגת של ביידן. אנחנו רואים בתקשורת האמריקאית כל יום פרסומים על עוזרים בבית הלבן, בקונגרס, שמוחים על העמידה יוצאת הדופן של ביידן בעד ישראל. הגזרה השנייה שהוא משלם בה מחיר זו הגזרה של המצביעים השחורים. אם בשנת 2016 טראמפ קיבל שישה אחוזים, ב־2020 הוא קיבל שמונה אחוזים מקולות השחורים, כרגע הוא עומד על 22 אחוז מקולות השחורים שזה שינוי מהותי".

"הגזרה השלישית, שאולי היא חשובה מאוד למדינה אחת משש המדינות שתכרענה את גורל הבחירות בארה"ב, מישיגן, ששם הקול המוסלמי משמעותי. נכון שכרגע ביידן משלם מחיר מסוים, אבל בסופו של דבר הבחירות עצמן ראש בראש, ככל הנראה מול טראמפ, תחלנה איפשהו, אני מניח בסוף מרץ, תחילת אפריל. כל עוד הבחירות עצמן, ראש בראש, עדיין לא מתנהלות, אז אני מניח שהקושי של ביידן להתמודד איתן בזירה הפוליטית קיים, אבל הוא מוגבל. ככל שנתקרב בשעון החול הפוליטי לעבר הבחירות בנובמבר, ככה תהיה לו הרבה יותר בעיה". 

"יצא לי לדבר עם כמה וכמה בכירים דמוקרטים, כולל כאלה שקרובים מאוד לביידן, הם אומרים שהוא נחוש להיבחר שוב", שיתף. "אם מדברים על השאלה הכי גדולה שיש בביידן זה בעצם הגיל שלו. הוא נתפס על ידי רוב הציבור האמריקאי, כולל הבוחרים הדמוקרטים, כמישהו מאוד מאוד זקן כדי להיבחר, וזו הבעיה העיקרית. יש לא מעט לחץ, יש כאלה בתוך המפלגה הדמוקרטית, כולל סנטור בכיר, ששוקלים לרוץ מול ביידן. נכון, הוא בבעיות, הוא בקשיים, אבל אני חושב שהוא מסתכל על המלחמה הזאת במונחים מאוד ברורים של טוב ורע. הוא לגמרי רואה את זה. הנקודה השנייה, באמת יש לו חזון לגבי המזרח התיכון שהוא דואג להשמיע אותו כל הזמן, שאנחנו אולי פחות אוהבים לשמוע את זה". 

מפגן התמיכה בישראל בוושינגטון (צילום :בר שפר)

עוד אמר, כי "הוא באמת מאמין בחזון שתי המדינות. זו אולי המחלוקת האסטרטגית כמעט היחידה שיש עם ארה"ב. הייתי אומר שהנושא האיראני זו עוד מחלוקת אסטרטגית שיש לנו עם האמריקאים, אבל בסופו של דבר השמדת חמאס זה חלק מאוד משמעותי, מתוך אותו חזון". 

על הדיווחים לפיהם קבוצת הנשק האמריקאית הימית פעלה לשחרור אחת הספינות שנחטפה על ידי החות'ים בתימן אמר: "אנחנו יודעים שבתוך וושינגטון יש מחלוקת. הפנטגון עצמו המליץ על יותר נקיטת עמדה מול האיראנים, אבל אנחנו צריכים לזכור, מדובר בשנת בחירות וביידן פוחד יותר מכל דבר אחר שהזירה הזו תתרחב. אנחנו יודעים עד כמה הוא לא רוצה לראות את הזירה הצפונית ולכן הוא נמנע עד כמה שאפשר מהתערבות באזור הזה שם, מול האיראנים, למרות שהפנטגון ממליץ. אבל בסופו של דבר אין ברירה. החות'ים ממשיכים וארה"ב חייבת לפעול. היא מבינה שכל השיט במפרץ יתערער אם הם לא יתערבו והם מתערבים". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm