סקר דעת קהל שנערך בירדן על ידי המרכז למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת ירדן בנושא כניסת צה"ל ופעילותו ברצועת עזה מצא כי רוב הירדנים תומכים בטבח שביצע ארגון הטרור חמאס ב-7 באוקטובר ביישובי הדרום והעוטף.

החיסול שלא היה: 6 פעמים הוצע לנתניהו להרוג את סינוואר | פרטים חדשים
"קוצרת איברים": עלילת הדם החדשה נגד ישראל שמתפשטת באירופה

המחקר נערך בין ה-13 ל-23 בנובמבר וכלל מדגם של אזרחים בחברה הירדנית ומומחים אחרים שעליו פיקחו 40 חוקרים ומפקחים.

רוב הירדנים תמכו "באופן גורף" במתקפת הפתע של חמאס בעוד שכ-5% מהאזרחים והמומחים אמרו כי הם אינם תומכים במה שחולל הארגון הרצחני בשבת השחורה.

72% מהירדנים סברו כי "רצח עם" הוא התיאור שמגדיר בצורה הטובה ביותר את פעילות צה"ל ברצועת עזה, בעוד הרוב המכריע - 91% - סברו כי ישראל לא תצליח לעקור את תושבי הרצועה מרצועת עזה למצרים, והרוב סברו כי המשך שליטת חמאס ברצועה הוא התרחיש הסביר ביותר.

באשר לסדרי העדיפויות של ישראל במלחמה בעזה, 44% אמרו כי המטרה היא להחליש את חמאס כך שלא יהווה איום עתידי, ואילו 35% סבורים כי המטרה של ישראל היא לעקור פלסטינים מרצועת עזה.

תושבי צפון רצועת עזה נעים דרומה (צילום :רשתות ערביות)

מהסקר עולה כי המלחמה הביאה לכך שיותר משליש מהירדנים ביצעו שינויים בסדרי העדיפויות של ההוצאות שלהם, בעוד 91% מהמומחים העריכו כי האירועים בעזה ישפיעו על המצב הכלכלי בירדן. כמעט מחצית מהירדנים מאמינים שמה שקורה בעזה ישפיע גם על המצב הפוליטי.

עבדאללה מלך ירדן ובנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
עבדאללה מלך ירדן ובנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

התוצאות הראו כי רובם המכריע של הירדנים עוקבים אחר המתרחש בעזה באמצעות שני מקורות מידע עיקריים - אתרי מדיה חברתית וערוצי טלוויזיה, בשיעור כמעט שווה.

במקום הראשון ניצבת רשת אל-ג'זירה אחריה עוקבים 70% מהאוכלוסייה, כשאחריה הערוצים הירדניים המקומיים: ערוץ רויה הפרטי הגיע למקום השני עם 13%, ערוצי השירות הציבורי "אל-ממלכה" ו"הטלוויזיה הירדנית" הממשלתית עם 5% ו-4% בהתאמה והערוץ הסעודי "אל-ערביה" עם 1.8%.

נתוני הסקר מראים כי 93% משתתפים בחרם כלכלי על מוצרים אמריקאים וישראלים, ורובם רוכשים מוצרים לאומיים מתוצרת מקומית כחלופה למוצרים שהוחרמו, כאשר מוצרים אמריקאים מהווים 60% מהמוצרים המוחרמים ואחריהם המוצרים הישראליים עם 26%.

עוד עולה מהסקר, כי 99% הביעו חוסר שביעות רצון מעמדת ארצות הברית בנוגע למלחמה בעזה, 89% לא היו מרוצים מהעמדה הרוסית והסינית ו-75% לא היו מרוצים מהעמדה הטורקית.

נתון נוסף מגלה כי 88% מהירדנים אמרו כי הם "אינם מרוצים" מתוצאות הפסגה הערבית-אסלאמית שהתקיימה בריאד, בירת סעודיה, וכ-80% סברו כי ישראל לא תציית לאף אחת מהחלטות הפסגה ותוצאותיה.