אמש נפגעו שתי אוניות בסמוך למצרי באב אל-מנדב, כ- 70 ק"מ מחופי תימן. אוניית מכולות בריטית נפגעה מפגיעת טיל נגד ספינות ששוגר מהחוף התימני והשנייה, אוניית משא, נפגעה קלות יחסית מפגיעת כלי טיס בלתי מאוייש. באותה שעה, משחתת אמריקאית שהייתה באזור הצליחה ליירט לפחות טיל אחד נוסף ששוגר לכיוונה.

הכאוס בים האדום בגלל החות'ים: הצעד הדרמטי של ישראל | דיווח

ארגון המורדים החות'ים מתימן לקח אחריות על התקיפה ובהודעת סולידריות הודיע כי ימשיך למנוע מאוניות ישראליות להפליג בים האדום עד גמר "התוקפנות הישראלית בעזה". 

זוהי אינה התקיפה הימית הראשונה של החות'ים בתקופה האחרונה. בשלהי נובמבר השתלטו החות'ים על אונייה הנושאת כלי רכב על סיפונה, בטענה כי בעליה ישראלים. האונייה עודנה באחד מנמלי תימן (החות'ים מעבירים את האונייה מנמל לנמל כל מספר ימים על מנת למנוע מבצע לשחרורה). בנוסף שיגרו המורדים לפני כחודש כטב"ם תקיפה כנגד אונייה נוספת, שנפגעה באופן קל. 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

החות'ים, ארגון שהוקם בראשית שנות ה- 90', מפעיל זרוע ימית מפותחת, הכוללת יכולות קומנדו ימי, כטב"מים, כלי שיט בלתי מאויישים "מתאבדים", ומערך טילי חוף ים לטווחים של עד 300 ק"מ תוצרת איראן. הזרוע הימית פותחה בסיוע איראן, אשר סיפקה את אמצעי הלחימה והמימון, ובמקביל חיזבאללה שהקים שבעה בסיסים לאורך החוף ואימן את אנשי הקומנדו של הארגון. 

לזרוע הימית פעילות מבצעית ענפה, ובעשור האחרון ביצעה תקיפות כנגד אוניות מלחמה של מצרים, סעודיה, איחוד האמירויות ואף כנגד הצי האמריקאי. 

בסיסיהם הימיים של החות'ים מצויים באזור המוגדר כ"נקודת חנק", אזור בו חלק משמעותי מהתובלה הימית מבוצעת דרכו, ששיבוש שלו עשוי להשפיע על הכלכלה העולמית. במצרי באב אל-מנדב עובר כ- 12 אחוזים מהסחר הימי בין אירופה ואסיה, ולסגירתם תהיה השפעה על הכלכלה העולמית, היא תפגע בשרשרת האספקה העולמית, תגרום לעלייה במחירי הביטוח והתובלה הימית, ובעקבותיהם גם עלייה במחירי הסחורות השונות. עלות חסימת המצרים לכלכלה העולמית נאמדת ב- 9.6 מיליארד דולר ליום. 

האיראנים מבינים את משמעות סגירת הים האדום, והפעלת החות'ים לשיבוש הסחר הימי באזור הינה איתות למדינת ישראל ולארצות הברית, שהיא באמצעות ארגוני הפרוקסי שלה, יכולה להטיל מצור על ישראל ולפגוע קשות בכלכלתה וביטחונה גם מדרום. היקף הסחר הישראלי העובר דרך מצרי באב אל מנדב מוערך בכעשרות מיליוני דולרים כל שנה. 

צים, שהפנימה במהירות את האיום מדרום, שינתה את נתיבי השיט שלה אל ומאסיה, ואוניותיה מקיפות את אפריקה לצורך כך. משמעות הדבר כי מסלולי ההפלגה הוארכו ב- 30 עד 50 יום, עניין שישפיע משמעותית על מחירי המוצרים בישראל וזמני אספקתם. תהיה זו פגיעה ישירה בכלכלה הישראלית. 

גם בזרוע הים הבינו את האיום, ואל נמל אילת הועברו ספינות טילים, הממתינות ליום פקודה, לכל משימה שתוקצנה להן לאיסוף מודיעין, הגנה מפני טילים ותקיפות קומנדו ועד משימות תקיפה אחרות. 

גם אוניות הצי החמישי האמריקאי פזורות בים האדום ומסייעות לישראל ביירוט טילים וכטב"מים מתימן ועשויות אף לתקוף מטרות בתימן. לפני מספר ימים הותקף מצבור נשק גדול של החות'ים, תקיפה שבוצעה כנראה על ידי הצי החמישי. 

אם החות'ים ימשיכו בפעולות ההתקפיות בים האדום, סביר שנראה מעורבות צבאית התקפית גוברת באזור של ארצות הברית ואולי אף כלי שיט אחרים של נאט"ו, סעודיה ומצרים, שהאיום על נתיב הסחר של הים האדום הוא מבחינתן איום כלכלי וביטחוני בלתי נסבל. 

ד"ר איל פינקו, בעבר בכיר במערכת הביטחון, מומחה למודיעין, סייבר וביטחון לאומי