הירי שבוצע לעבר אילת והעמקת הפעילות של החות'ים נגד אוניות משא בים האדום לא מותירים ספק כי ארגון המורדים מתימן נחוש לסייע ל"ציר ההתנגדות" בראשות איראן בעימות הנוכחי במזרח התיכון. מי שמוביל את הארגון, שמחזזק מדי שנה את אחיזתו בתימן, הוא עבד אל-מלכ בדר א-דין אל-חות'י, הידוע בכינויו אבו ג'יבריל. 

גזרת הים האדום מתחממת: זה מה שיקרה אם החות'ים ימשיכו בפעולות ההתקפיות

אל חות'י עלה לכותרות בשנת 2015 כמנהיג המחתרת החות'ית במהלך מלחמת האזרחים שפרצה במדינה באותה עת. הוא נולד במחוז צעדה שבצפון תימן, ככל הנראה ב-22 במאי 1979. אביו, באדרדין, היה חוקר של הזיידים, פלג שיעי שמהווה כ-30% מאוכלוסיית תימן. 

אחיו הבכור חוסיין היה פעיל פוליטית וחבר בפרלמנט של תימן, וכן מבקר בולט של נשיא תימן לשעבר, עלי עבדאללה סאלח. חוסיין הקים את התנועה החות'ית כדי לקדם את האינטרסים של המיעוט הזיידי, ולאחר שנהרג הוחלף על ידי אחיו, עבד אל-מלכ אל חות'י. 

הפלגים החות'ים בתימן (צילום: רויטרס)
הפלגים החות'ים בתימן (צילום: רויטרס)

מאז שעלה לראשות הארגון, הוא מתח ביקורת חריפה על ממשלת תימן. בדצמבר 2009 דווח כי נפצע קשה בתקיפה אווירית של חיל האוויר הסעודי. ב-20 בינואר 2015 השתלטו הכוחות הנאמנים לו את ארמון הנשיאות בתימן ותקפו את מעונו הפרטי של הנשיא עבד רבו מנסור האדי. כיומיים לאחר מכן התפטר הנשיא מתפקידו. 

ב-9 בנובמר 2019 אמר מנהיג המורדים כי "העם התימני לא יהסס להכריז ג'יהאד נגד ישראל". ב-10 במאי 2020 אל חות'י מתח ביקורת חריפה על הניסיון לקדם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה. 

ספינת ''גלקסי לידר'' עליה השתלטו החות'ים בים האדום (צילום: Houthi Military Media/Handout via REUTERS)
ספינת ''גלקסי לידר'' עליה השתלטו החות'ים בים האדום (צילום: Houthi Military Media/Handout via REUTERS)

ב-10 בינואר 2021 החליט שר החוץ לשעבר של ארה"ב, מייק פומפאו, להכריז עליו ועל שני בני משפחתו השותפים להנהגת הארגון כ"טרוריסטים בינלאומיים". כחודש לאחר מכן ביטל מחליפו בתפקיד, אנתוני בלינקן, את ההחלטה. 

במהלך השנה האחרונה הגביר אל חות'י את המתקפות על ישראל, כאשר אמר באפריל כי "אנחנו צריכים לעמוד לצד העם הפלסטיני מול אנשי השטן". לפני כשלושה שבועות הכריז כי "נתקוף ספינות ישראליות בים האדום", ובהמשך ביצע הארגון מספר תקיפות נגד אוניות משא בים האדום.